Hur gör jag om jag vill att mitt gudbarn ska ärva allt efter mig?

Hej Jag vill att mitt gudbarn ska ärva allt efter mig. Jag har aldrig varit gift o har inte några barn. Har föräldrar o syskon men vill att mitt gudbarn ska få allt. Hur ska jag gå till väga? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill veta hur du ska gå till väga för att säkerställa att ditt gudbarn ärver allt efter dig, när gudbarnet saknar arvsrätt enligt lag. I mitt svar kommer jag utgå från ärvdabalken, ÄB.

Allmänt om arvsrätt enligt den legala arvsordningen

När någon dör, fördelas dennes arv efter den legala arvsordningen om inget testamente finns. Enligt 2 kap. 1 § ÄB är det den avlidnes barn och barnbarn som ärver i första hand. Skulle den avlidne inte efterlämna några barn eller barnbarn, ärver den avlidnes föräldrar hälften var av arvet, vilket framgår av 2 kap. 2 § ÄB. Först om någon av eller båda föräldrarna till arvlåtaren är avlidna ärver syskonen, som då delar på föräldrarnas arvsrätt, se 2 kap. 2 § 2 st. ÄB.

Vad innebär det för dig?

Eftersom du skriver att du har ”föräldrar” antar jag att båda dina föräldrar är vid liv. I sådana fall kommer, enligt den legala arvsordningen, dina föräldrar att dela på arvet efter dig enligt den legala arvsordningen. Detta gäller dock bara om du inte upprättat ett testamente.

Allmänt om testamenten

Det är möjligt att förordna om sin kvarlåtenskap genom ett testamente, om man på något sätt vill göra avsteg från den legala arvsordningen, se 9 kap. 1 § ÄB. Ett testamente behöver vara skriftligt och undertecknas av två vittnen, vilket framgår av 10 kap. 1 § ÄB. Dessa vittnen får dock inte vara vilka som helst. Något förenklat kan sägas att det inte får vara några som är närstående till dig, se 10 kap. 4 § 1–2 st. ÄB. Formkraven för ett testamente är mycket viktiga – om ett testamente inte uppfyller formkraven jag redogjort för nu är det, enligt 13 kap. 1 § ÄB, ogiltigt.

Vad händer när man avlider och efterlämnar ett testamente?

När man avlidit och efterlämnar ett testamente, kommer testamentet att tolkas utifrån testators (den avlidnes) vilja enligt den s.k. viljeprincipen, vilken är stadgad i 11 kap. 1 § ÄB. Detta innebär att testamentets ordalydelse inte alltid är helt avgörande, testamentet ska i stället tolkas efter vad den avlidne kan tänkas ha haft för vilja. Detta betyder dock inte att ordalydelsen är utan betydelse. Tvärtom har HD slagit fast att det är ordalydelsen som alltjämt är styrande vid tolkning av ett testamente (se b. la NJA 2021 s. 992 p. 11). Det är därför viktigt att vara väldigt noggrann med formuleringen vid upprättandet av ett testamente.

Finns det någon gräns för vad man kan testamentera bort?

Barn till den avlidne har, som nämnts tidigare, rätt att ärva efter sina föräldrar. Barnen till den avlidne ska dela den avlidnes arv lika mellan sig (se uttrycket ”lika lott” i 2 kap. 1 § 2 st. ÄB). Har man exempelvis två barn, ska dessa barn som utgångspunkt få hälften av den avlidnes kvarlåtenskap var. Denna hälft utgör då barnens arvslott. Hälften av barnens arvslott är barnets laglott, se 7 kap. 1 § ÄB. Skulle ett testamente göra att ett barn inte kan utfå sin laglott kan barnet begära jämkning av testamentet för att utfå laglotten, vilket framgår av 7 kap. 3 § ÄB. Det är dock bara den avlidnes barn som åtnjuter ett laglottsskydd. Den avlidnes föräldrar, syskon eller andra arvingar saknar alltså laglottsskydd och kan därför inte begära en sådan jämkning.

Finns det någon gräns i ditt fall?

Eftersom du skriver att du saknar barn, finns det ingen gräns för vad du kan testamentera bort. Du kan alltså välja att testamentera bort hela din kvarlåtenskap till ditt gudbarn, vilket inte dina föräldrar eller dina syskon kan påverka.

Slutsats, sammanfattning och rekommendation

Du kan alltså, utan hinder av dina föräldrar och syskon, förordna om att all din kvarlåtenskap ska tillfalla ditt gudbarn. Detta gör du genom ett testamente. När du upprättar ett testamente är det viktigt att du är väldigt noggrann med formuleringarna och att du iakttar formkraven. Iakttar du inte formkraven är testamentet ogiltigt, och om du formulerar dig på ett otydligt sätt finns risk för att ditt testamente tolkas på ett annat sätt än vad du tänkt dig. I ditt fall kan du troligtvis upprätta ett testamente på egen hand, eftersom dina önskemål inte är så komplicerade. Det kan dock vara en bra idé att kontakta någon sakkunnig för hjälp med skrivandet, för att undvika oklarheter och säkerställa att testamentet kommer tolkas i enlighet med din vilja.

Hur kan vi på Lawline hjälpa dig?

Vi på Lawline erbjuder hjälp med upprättande av testamenten. För priser och villkor får jag hänvisa dig hit.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Erik von ZweigbergkRådgivare