Hur gör jag för att komma ur ett gemensamt ägande av en fastighet till följd av ett arv?

Hej.Jag undrar DÅ hur jag ska göra.Jag har ärvt ett 1/2fastighet men efterlevande sambo vägrar köpa ut mig ca 1.1 milj(värderat till 2.4 milj)alltså jag har rätt till mitt arv efter min far och har polisanmält henne då hon försökt att lura mig och skriva på en fullmakt vilket jag inte gjorde samt att hon ljög om mig inför juristen under bouppteckningen.Hon PÅSTOD att jag skulle försökt få ut pengar ifrån deras hemförsäkring vilket jag absolut INTE försökt JAG har aldrig anmält nån skada.Jag är pappas enda bröstarvinge och efterlevande sambo har försökt att lura mig.Har inte haft kontakt med dom på ca 15 år. Nu undrar jag om ni kan vara mig BEHJÄLPLIG då jag fick en tillsägelse av jurusten(familjens jurist)för nåt jag inte alls anmält nån skada. Finns det möjlighet att ni tar er än mitt ärende?vore så så såååååå TACKSAM.papoa dog för ca 1år sen .och låta huset gå till vanlig försäljning,vad råder ni mig i detta förfarande?mvh dotter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om samäganderätt (samäganderättslagen, SamägL).

Inledningsvis ska sägas att du har fog för din uppfattning. Eftersom du numera äger fastigheten tillsammans med din avlidne pappas sambo (X) föreligger s.k. samäganderätt, dvs. ett gemensamt ägande av den fasta egendomen. Och du är inne på helt rätt spår. Om ni inte kan nå en frivillig uppgörelse i vilken du blir utlöst behöver fastigheten säljas, vilket kan ske mot X:s vilja. Följande kan anföras.

Samägd fastighet - Vad gäller?

I 1 § SamägLsägs att äro två eller flera samfällt ägare av fastighet eller lös sak tillkomme envar av dem viss lott i godset. Lotterna vare för lika räknad, där ej annat förhållande kan visas. Vidare anges i 2 § SamägL att för förfogande över det samfällda godset i dess helhet eller för vidtagande av åtgärd i godsets förvaltning erfordras samtliga delägares samtycke; dock må åtgärd, som för godsets bevarande tarvas och ej tål uppskov, utan hinder därav att någon delägare i följd av sjukdom, frånvaro eller annan orsak är ut stånd att i åtgärden deltaga, av övriga vidtagas.

Språkbruket i lagen är något ålderdomligt, men i klartext innebär ovanstående att andelarna i den gemensamt ägda egendomen kommer att vara lika stora om ingenting annat har bestämts och att förvaltningen och eventuella inplanerade åtgärder kräver samstämmighet, dvs. samtliga delägares samtycke. Undantag görs dock för åtgärder som inte tål uppskov, alltså akuta åtgärder. Jämte detta kan som sagt varje delägare, mot övrigas vilja, framtvinga en försäljning via en offentlig auktion enligt 6 § SamägL (se nedan).

Om enighet exempelvis inte kan uppnås rörande fastighetens förvaltning eller beträffande nyttjandet av densamma kommer som sagt du, och då genom en begäran hos domstol (hos en tingsrätt som första instans), att kunna framtvinga en försäljning, vilket innebär att fastigheten för gemensam räkning kommer att utbjudas på offentlig auktion, se återigen 6 § SamägL. I det här läget skulle dock X, om denne motsätter sig åtgärden, i samband med förordandet om den offentliga auktionen kunna yrka att domstolen bestämmer ett pris under vilket fastigheten inte får säljas. I praktiken leder detta till att hon temporärt kan hindra en försäljning, i vart fall så länge det saknas köpare som är villiga att betala och det lägst begärda priset objektivt sett inte framstår som orimligt i förhållande till andra liknande objekt på den lokala marknaden (även kallad ortsmetoden).

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Förslagsvis upprättas ett formellt kravbrev i vilket du (eller vi) förklarar för X vad som gäller och hur lagstiftningen ser ut. Här bör det även för henne förtydligas att den mest kostnadseffektiva lösningen är att ni tillsammans säljer fastigheten på frivillig väg. Ett tvångsförfarande genom offentlig auktion och med stöd av 6 § SamägL är nämligen förknippat med större kostnader (vilka för övrigt ska delas lika mellan dig och X) än en försäljning som sköts på egen hand. Men om X fortsatt skulle vägra att lösa ut dig alternativt vägra att sälja fastigheten återstår egentligen ingenting annat än att ansöka om en tvångsförsäljning.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Men vi kan naturligtvis som svar på din huvudsakliga fråga bistå dig i eventuell kommande process och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din talan i domstol och/eller vid annan typ av förhandling om så skulle önskas. Vi kan också bistå med upprättande av all nödvändig dokumentation, exempelvis vid författande av kravbrev, svaromål och/eller annat skriftligt yttrande. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare