Hur gör jag för att få ersättning om motparten inte har några utmätningsbara tillgångar?

Motpart kan inte betala rättegångskostnad och har inga utmätningsbara tillgångar. Vad gör jag för att få ut ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det har du en fordran på någon för bland annat rättegångskostnader hen ska betala till dig. Vederbörande har dock inga utmätningsbara tillgångar. Om det inte finns några utmätningsbara tillgångar kan du tyvärr inte få betalt i nuläget. Jag utgår från att du vänt dig till Kronofogden som gett dig besked om att det saknas utmätningsbara tillgångar. Därav får du helt enkelt vänta; det kan ju vara så att din motpart i framtiden ärver tillgångar eller får arbete och att det då finns möjlighet att utmäta tillgångar.

Preskriptionstiden för fordringar är tio år. När din motpart erkänner skulden genom att betala av på den, eller att hen får en påminnelse om den börjar en ny tid om tio år att löpa, innebärande att du i princip kan hålla skulden levande för evigt, med förhoppning om att det i framtiden finns utmätningsbara tillgångar.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare