Hur gör jag för att få betalt för en skuld av min sambo om vi separerar?

Jag har lånat ut en stor summa pengar till min sambo. Vi har ett skriftligt avtal som vi båda skrivit under att hen ska betala tillbaka hela summan direkt vid en separation. Nu hävdar min sambo att hen inte kommer ha möjlighet till det. Finns det något jag kan göra för att få tillbaks mina pengar vid en sådan situation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har inte ert förhållande upphört utan du vill veta vad du kan göra för den händelse att det upphör och du inte får betalt.

Ni kan omförhandla skulden eller avbetalningstiden

Skulden mellan er är av sådan karaktär att det står er fritt att förhandla om såväl summan som tiden för betalning. Ett alternativ är att ni omförhandlar betalningen och bestämmer om en avbetalning från din sambo.

Det finns inget som hindrar en sådan överenskommelse, det kräver självklart att ni båda är överens. En avbetalning, om ni kan enas, är eventuellt ett sätt för dig att få hela summan, dock under en längre tidsperiod.

Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden

Kan din sambo inte betala till dig och det heller inte är aktuellt att avtala om någon form av avbetalning kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande enligt lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. En ansökan om betalningsföreläggande får göras för att få låntagaren att betala en penningskuld som är förfallen till betalning om förlikning är tillåten i saken (2 §). Eftersom ni avtalat om att skulden förfaller vid en separation är den förfallen när ni separerar. Att förlikning i saken är tillåten betyder att du och låntagaren kan avtala om t.ex. en mindre summa, avbetalningsplan eller liknande.

Ansökan om betalningsföreläggande ska göras skriftligen till Kronofogdemyndigheten (9 §). I ansökan ska du ange ditt yrkande och grunden för det (10 §). Det betyder att du ska skriva vad du begär och varför du begär det. Du ska även ange skuldens belopp, förfallodagen och eventuell ränta du begär (11 §). På Kronofogdemyndighetens hemsida finns väl förklarat hur du fyller i en ansökan om ett betalningsföreläggande. Att ansöka kostar 300 kronor.

Om din sambo invänder kan tvisten prövas i domstol

Det som händer när det utfärdas ett betalningsföreläggande är att Kronofogdemyndigheten skickar ett brev till låntagaren och följande kan hända:

1. Låntagaren väljer att betala till dig.

2. Låntagaren invänder mot skulden genom att skriva till Kronofogdemyndigheten. Du får då avgöra själv om du vill att din ansökan i fortsättningen ska behandlas av domstol. Om du väljer att gå till domstol tillkommer en avgift till domstolen.

3. Låntagaren hör inte av sig till Kronofogdemyndigheten. Då meddelas ett utslag att låntagaren är skyldig att betala det du begärt. Även i det fallet kan låntagaren i vissa fall invända och det kan krävas att domstol tar över ärendet.

Om din sambo betalar redan i första steget är problemet löst för dig och du har fått dina pengar. Om det meddelas ett utslag och din sambo inte invänder kommer Kronofogdemyndigheten att börja med att driva in skulden, vilket kan ske genom t.ex. utmätning av egendom eller löneutmätning.

Mitt råd till dig är att du vid en separation gör en avvägning om vad som är viktigast. Jag har förståelse för att man vid en separation eventuellt vill ha allt avklarat så snabbt som möjligt för en möjlighet att gå vidare.

En avbetalningsplan gör att det krävs någon form av kontakt under en längre tid och att det även tar tid för dig att få betalt. Ett betalningsföreläggande gör att du får hjälp med att driva in skulden om din sambo inte betalar. Det krävs dock att din sambo har utmätningsbar egendom, annars kommer du ändå i slutändan "bara" att ha en fordran på hen. Finns det inte tillgångar finns det heller inget att mäta ut – dock kan det ju vara så att din sambo har tillgångar, ärver tillgångar i framtiden eller får ett välbetalt arbete som gör att det då går att mäta ut skulden.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare