Hur gör jag för att driva in en skuld?

Hej, för några år sedan betalade jag en vän 300.000kr för det jag blev lovad skulle bli en Bostadsrätt. Den här killen och hans dåvarande fru ägde 50 procent var av fastigheten. Hon visste tydligen inte om detta. Nu har hon genom Tings- och hovrätt fått till att det blir försäljning via god man, hur kan jag försäkra mig om att få tillbaka mina 300.000kr vid försäljningen? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är rättegångsbalken (RB) och lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL)

Huruvida överenskommelsen har manifesterats i skrift är för mig ovisst. Men här verkar det vara fråga om något slags optionsavtal eftersom du i förväg har betalat för rätten att få förvärva en bostadsrätt. Motpartens inställning, dvs. din väns inställning, är dock oklar. Ovan redogör du i vart fall inte för hur denne ställer sig till ditt krav på att få tillbaka pengarna. Och om du har påtalat detta framgår inte heller av din ärendebeskrivning.

Men det första steget, som svar på din faktiska (och enda) fråga är naturligtvis att göra det nyss sagda, dvs. att medvetandegöra din vän om att du anser dig ha en fordran på honom om 300 000 kr och därmed vill att vederbörande reglerar skulden. Är beloppet liksom kravet i övrigt ostridigt bör ju detta inte föranleda några egentliga problem. Men om personen i fråga däremot inte vill erkänna din fordran kan ett första steg vara att skicka ett formellt kravbrev i vilket du preciserar ditt ersättningsanspråk.

Om kravbrevet skulle visa sig vara verkningslöst kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om ett betalningsföreläggande. En ansökan om betalningsföreläggande får avse åläggande för svaranden (din vän) att betala en penningfordran som är förfallen till betalning, om förlikning är tillåten i saken (vilket är fallet här), 2 § BfL. En ansökan ska göras skriftligen och i ansökan ska sökanden (du) ange sitt yrkande (ditt krav på betalning) och grunden för det (i det här fallet optionsavtalet som ligger till grund för din fordran), 9-10 §§ BfL. Vidare ska belopp, förfallodag och den ränta som begärs anges, 11 § BfL

Därutöver gäller följande. Om sökanden begär ersättning för kostnader med anledning av målet ska det anges i ansökningen och samtidigt ska det uppges vilka kostnaderna är, 17 § BfL. I 19 § BfL sägs slutligen att en ansökan ska skrivas under av sökanden eller hans eller hennes ombud och ges in till KFM. Tar myndigheten upp ansökningen ska svaranden föreläggas att till myndigheten yttra sig inom viss tid från det att ansökningen delgavs honom eller henne och tiden får inte utan särskilda skäl bestämmas till mer än två veckor, 25 § BfL. Målet kan dessutom komma att avgöras även om din motpart skulle förhålla sig passiv och vägra inkomma med ett svaromål, 26 § BfL

Men vill din vän, trots löftet, bestrida din ansökan måste detta göras skriftligen och därefter kommer målet, om du så vill, att överlämnas till domstol och då till en tingsrätt som första instans. En sådan begäran ska göras också skriftligen ifrån er sida och inom fyra veckor från den dag då underrättelsen sändes till er, se 33-37 §§ BfL. För det fall ärendet måste hänskjutas till domstol bör en s.k. fullgörelsetalan väckas mot din vän enligt 13 kap. 1 § RB. Då behöver du med andra ord stämma honom eller henne.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Notera som sagt att en ansökan blankt kan bestridas av svaranden. Att gå via KFM kan därför vara en omväg för dig som sökande om du tror dig veta att din vän kommer att bestrida betalningsföreläggandet. Det kan då av tidsmässiga skäl vara mer fördelaktigt att direkt väcka en talan i domstol och stämma honom eller henne. En dom utgör en s.k. exekutionstitel och för det fall en tappande part trilskas och trots domen inte frivilligt gör rätt för sig går det att vända sig till KFM på nytt som då, genom exekutionstiteln, har helt andra möjligheter att tvångsmässigt driva in den aktuella skulden. Men det går inte, såvitt jag kan bedöma, att exakt säga hur du, såsom du uttrycket det, ”kan försäkra dig om att få tillbaka dina 300 000 kr”. Det beror ju helt och hållet på din väns inställning och hur denne kommer att agera framgent.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare