Hur gör jag ett skuldebrev?

Hej! En vän (trodde jag) lånade jag ut 12 600kr. till i November och han sa att han skulle skriva ett papper på det, men jag har fortfarande inte fått ett krona.

Har sagt till honom att jag vill ha mina pengar tillbaka senast 31 juli 2015.

Nu undrar jag hur jag skriver ett skuldebrev som han kan skriva på?

Om han då inte betalar i tid, kan jag då gå vidare till Kronofogden?

Jag behöver verkligen mina pengar!

Hoppas på ett bra svar!

Mvh Mona Offason

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till LawLine.

Angående hur man skriver ett skuldebrev. För skuldebrev finns inga direkta formkrav, annat än att det krävs att de är skriftliga - enligt bestämmelserna i skuldebrevslagen (https://lagen.nu/1936:81) (vilket följer av deras natur). Enklast är att skriva ett skuldebrev där det står hur stor skulden är, och till vem den skall betalas samt när. Om er motpart skriver på detta skuldebrev är detta således ett utmärkt bevismedel i det fallet att ni önskar att söka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten eller i domstol (i det fallet att er motpart förnekar att någon skuld skulle finnas).

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, i annat fall är ni välkommen att ställa eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare