FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/09/2020

Hur ger jag bort fast egendom som gåva?

Jag ska köpa en sommarstuga och vill att min son ska stå som ägare och jag vill att stugan ska vara hans enskilda egendom. Vad behöver jag tänka på ?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enklaste sättet är att du efter köpet ger bort stugan i gåva till din son. Eftersom sommarstugor räknas som fast egendom måste du upprätta ett gåvobrev som både du och din son skriver under för att gåvan ska vara giltig (4:1 JB + 4:29 JB). Gåvobrevet används sedan för att din son ska kunna söka lagfart på fastigheten.

I gåvobrevet kan du även föreskriva att gåvan ska vara hans enskilda egendom. Sommarstugan kommer då inte ingå vid en framtida bodelning vid skilsmässa eller dödsfall (7:2 p.2 ÄktB + 10:1 ÄktB).

Behöver ni hjälp med att utforma gåvobrevet rekommenderar jag er att kontakta vår juristbyrå.

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare