Hur genomför man ett testamente från New York?

Ni har för några år sedan hjälpt min nu avlidna svärmor att skriva sitt testamente. Hon var amerikansk medborgare och född i New York och ville att delstatens New York lagar skulle gälla vid hennes bortgång. Vi gjorde en bouppteckning som SKV valde att inte registrera eftersom de bedömda att New Yorks arvslagar ska gälla helt. Min fråga är om vi behöver registrera testamentet i New York eller är det bara att betala ut pengarna till arvstagarna i sverige enligt testamentet? Behöver man i såna fall göra ett arvsskifte, eller behövs inte det? New York har ju ingen reavinst beskattning på bostadsrätter. Betyder det att vi inte behöver betala reavinst fast fastigheten som vi säljer finns i Stockholm?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Behöver testamentet registreras i New York?

Det finns inget uttalat krav på att ett testamente måste registreras i New York. Det finns en möjlighet att göra detta, om man vill vara på den säkra sidan och skydda det från brand eller liknande. Då lämnar man in det till Surrogate’s Court of the County, som förvarar testamentet. Med tanke på att ni är i slutskedet av själva bouppteckningen så finns det i mina ögon ingen större poäng med att göra detta. Testamentet som sådant upphör att vara av vikt när arvet är fördelat.

Kan ni betala ut pengarna i enlighet med testamentet direkt?

Vad gäller denna fråga är det snarare regel än undantag att ett så kallat probate proceeding hålls när ett arvskifte sker i New York. Detta är en form av övervakande process som kontrollerar att allt går rätt till. Även detta sker vid Surrogate’s Court of the County. Du kan läsa mer om detta här. Huvudregeln är att man vänder sig till domstolen i landet där den avlidna hade sin hemvist för att genomföra detta. Det framgår inte av din fråga om din svärmor hade sin hemvist i Sverige eller New York, men det är antingen Skatteverket eller Surrogate’s Court of the County som ligger i New York du ska kontakta för att arvskiftet ska kunna genomföras. Jag skulle rekommendera dig att kontakta Surrogate’s Court of the Country i New York för att dubbelkolla hur de bedömer hemvistfrågan. Detta kan nämligen vara lite småklurigt ibland. Processen i sig är inte speciellt komplicerad, men den görs för att allt ska gå rätt till.

Vad gäller för beskattningen?

Testamentet säger vilka lagar som ska gälla för själva testamentet och hur det ska tolkas och genomföras. Vad er beträffar, så påverkas inte er skatteskyldighet av detta. Om ni säljer egendom som ni fått genom ett testamente kommer detta att beskattas precis som vanligt. I Sverige har vi ingen arvsskatt längre, så ni kommer inte att behöva betala skatt för själva mottagandet av arvet. Men om bostadsrätten säljs av er beskattas det som en vanlig försäljning. Om istället dödsboet säljer bostadsrätten är det dödsboet som ska deklarera detta. Hur själva beskattningen går till för dödsboet beror på en rad saker, och du kan läsa mer om detta här.

Om du har några följdfrågor kring mitt svar är du varmt välkommen att kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Daniel HögmanRådgivare