Hur genomför man ett arvsskifte om en dödsbodelägare inte kan nås?

Hur genomför man ett arvsskifte, om en av två dödsbodelägare ej går att nå. min bror deltog för övrigt inte heller i upprättandet av dödsboet efter min mor, då senast kända adressen "studsade" tillbaka, och han svarar inte i telefon så han svarade inte på kallelsen. Han saknar uppenbarligen en fast adress, och verkar inte längre äga en mobiltelefon, åtminstone ingen som jag har numret till. Jag lyckades få tag på honom i samband med mammas död och jag kunde då meddela dag och tid för begravningen, men han kom inte heller på den.

Nu handlar det inte om några pengar direkt, dryga 11 000:- som finns kvar i boet. Men hur gör jag ett arvsskifte, om jag inte ens kan nå min bror för att underteckna dokument?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur ni ska genomföra ett arvskifte när en av dödsbodelägarna inte kan nås för att kunna skriva på arvskiftet. Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) som innehåller regler om arv och testamente.

Precis som du har förstått ska en arvskifteshandling undertecknas av samtliga dödsbodelägare för att den ska anses vara giltig (23 kap. 4 § ÄB). Eftersom din bror inte kan nås är detta inte möjligt.

Anmälan till Skatteverket

När en arvinge vistas på okänd ort ska den som förvaltar dödsboet anmäla detta till Skatteverket (16 kap. 1 § ÄB). Då ska Skatteverket kungöra i Post- och Inrikes Tidningar att arv efter den döde tillfallit den bortovarande och att hen ska göra sin rätt till arvet gällande inom fem år från den dag då kungörelsen var införd i tidningen. Din bror har därefter fem år på sig att ta emot arvet, gör han inte det så preskriberas rätten vilket innebär att övriga arvingar istället får ta del av arvet.

Skatteverket ska dessutom förordna en god man som ska bevaka din brors rätt under bouppteckningen (11 kap. 3 § föräldrabalken). Den gode mannen ska därefter ta emot förslag till arvskifte, godkänna och överlämna detta till överförmyndarnämnden tillsammans med en ansökan om nämndens samtycke. Jag tolkar det som att ni redan gjort en bouppteckning och att en god man därmed redan utsetts. Detta innebär att den gode mannen får godkänna arvskiftet åt din bror efter att hen fått överförmyndarens samtycke.

Tvångsskifte

Det du också kan göra är att du kan ansöka om tvångsskifte hos tingsrätten (23 kap. 5 § ÄB). Då utser rätten en skiftesman/boutredningsman som tvångsskiftar dödsboets tillgångar, vilket inte kräver underskrift av samtliga dödsbodelägare. Fördelen med en sådan lösning är just att dödsboet får ett avslut, samt att det är en kvalificerad och skicklig jurist eller advokat som genomför arvskiftet. Nackdelen är dock att det kan kosta mycket att anlita en skiftesman/boutredningsman samt att tvångsskifte används i situationer då dödsbodelägare inte kan komma överens.

Sammanfattning

Du kan sammanfattningsvis välja mellan att antingen vänta på att den goda mannen godkänner arvskiftet (efter godkännande av överförmyndaren) eller att du själv ansöker om tvångsskifte hos tingsrätten.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. För ytterligare vägledning och hjälp med arvskiftet kan du ta kontakt med någon av våra erfarna jurister här. Har du ytterligare funderingar är du också varmt välkommen att ställa dem här igen!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare