Hur gemensamt sparkonto fördelas vid makes bortgång

Hur fördelas likvida medel på sparinstitut vid make eller makas bortgång. Vi är gifta och har ändast ett varsit särkullbarn. Vi spar pengar tillsammans sedan flera år.

Vänligen

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I samband med att du och din fru går bort kommer en bodelning att göras, Äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap. 1 §. Huvudregeln i bodelningen är att ni får hälften var av giftorättsgodset, ÄktB 11 kap. 3 §. Er egendom är giftorättsgods i den mån ni inte har vidtagit speciella åtgärder för att göra det till enskild egendom, ÄktB 7 kap. 1 §.

Eftersom att ni sparat på ert sparkonto tillsammans kan jag med säkerhet säga att pengarna är giftorättsgods och ska alltså tillsammans med resten av er egendom delas hälften hälften i samband med att någon av er går bort. När det finns särkullbarn har dessa rätt till att ärva direkt, vilket innebär att om din maka skulle gå bort så skulle du få hälften av pengarna på kontot och din makas särkullsbarn den andra halvan. När du sedan går bort ärver endast ditt barn den del du efterlämnar.

Denna ordning kan ni ändra genom testamente. Oavsett har barnen rätt till sin s.k. laglott, vilket är halva arvslotten (i ert fall 25 %), det framgår av Ärvdabalk (ÄB) 7 kap. 1 §. Skriver ni testamente och din maka går bort skulle du erhållit 75 % av era samlade tillgångar och hennes särkullsbarn 25 %. Det finns även möjlighet att ordna så att särkullsbarnet skulle få resterande 25 % i samband med att du går bort, detta kallas efterarv.

Det finns ytterligare en möjlighet. Om särkullsbarnet går med på att vänta på sitt arv till den efterlevande maken går bort så kan denne istället få sitt arv när den senare maken går bort.

Behöver ni hjälp med att upprätta ett testamente så använd gärna vår tjänst och är det några oklarheter får ni gärna ringa till numret nedan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare