Hur går man vidare med ett skadeståndsanspråk?
Hej!
Köpte ett hus för snart ett år sedan.
Enligt mäklarens frågeformulär till säljaren så hade säljaren kryssat i att vad dom viste så var det inget fel på vattnet. Dom sa också att vattenprov på brunnen gjorts några månader innan. Dock fanns det inget protokoll med från mäklaren eller från säljaren att tillgå.
Nu har det visat sig att vattnet i brunnen är otjänligt. Vi har också fått fram resultatet genom komunnen från vattenprovet som togs av den tidigare säljaren, och det står det att vattnet är otjänligt.
Nu vill vi dels ha detta fixat på bekostnad av den tidigare säljaren.
Sen vill vi ha skadestånd för att dom medvetet låtit oss dricka ett otjänligt vatten under nästan ett år.
Vi vet att säljaren nu vet att vi vet....Och försökt kontakta oss för att 'komma överens'
Hur kan man gå vidare med detta?
Lawline svarar
Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Jag förstår det som att ni vill ha ersättning, det vill säga ett skadestånd, för den skada som felaktigheterna i fastigheten har vållat. Det absolut enklaste sättet är att ta kontakt med säljaren. Däremot förstår jag det som att ett försök att kontakta säljaren redan har gjorts, vilket inte har bringat någon framgång. I så fall kvarstår två alternativ. Alternativ 1 är att ni tar kontakt med en jurist eller advokat som upprättar ett så kallat kravbrev, där den summa ni önskar i ersättning framgår av brevet. Kravbrevet ska sedan skickas till säljaren. Om inte det skulle lösa problemet kvarstår alternativ 2, nämligen att stämma i domstol.
Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.
Med vänlig hälsning,