Hur går man vidare med en anmälan om förtal?

Hej. Hur går man till väga om man anser att man blivit utsatt för förtal som resulterat i att släkt och vänner tagit avstånd? Är varken åtalad eller dömd för brott.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i brottsbalkens bestämmelser om förtal.

Vad förtal?

Brottet förtal i sig innebär att den som utpekar någon som brottsling eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för missaktning döms för brottet (5 kap. 1§ BrB)

För att man ska uppnå rekvisiten för brottet krävs även att uttalandet ska vara avsett att skada ditt anseende hos andra. Uppgiften måste även ha lämnats till någon annan än den som uppgiften i sig avser.

Av din fråga får jag tolka det som att du anklagas att du har begått något brott trots att så inte är fallet. Du uppfyller så rekvisiten eftersom du direkt pekas ut som brottsling även fast så inte är fallet.

Skulle det vara så att du inte pekas ut som just brottsling framgår det att om uppgiften är ägnad att utsätta dig för andras missaktning gör man sig också skyldig till brottet. Bedömning om en uppgift är ägnad att utsätta dig för annans missaktning ska göras utifrån den utpekades utgångspunkt och utifrån allmänna värderingar (NJA 2014 s. 808). Utgångspunken för bedömningen är de sociala värderingar på din ort, inom din personkrets eller samhällsgrupp.

Hur går man vidare med anmälan?

Eftersom det framgår av din fråga att ditt familjeliv har påverkats är nog bästa att du anmäler händelsen till polisen för att få upprättning. Det gör du enklast genom att ringa 114 114 eller gå in på polisens hemsida

Ärekränkningsbrott, där förtal ingår, är dock unika eftersom de faller under enskilt åtal. Att så är fallet innebär att åtalet av brottet ska ske främst genom att du som målsägande driver processen (5 kap. 5§ BrB). Självklart finns det undantag från denna regel däribland ifall målsäganden anmält brottet och det anses påkallat från allmän synpunkt. I ett sådant fall får åklagaren väcka åtal. Väljer dock åklagaren att inte väcka åtal är det en process du själv får driva. En sådan process kan vara svår och kostsamt vilket är viktigt att känna till. Ett juridiskt ombud är något du bör ta kontakt med i sådana fall för att hjälpa dig i processen.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare