Hur går man tillväga när en person vägrar återlämna ens saker?

Hej.

Har ett ex som vägrat lämna tillbaka mina möbler och saker. Nu säger han att han slängt allt. Och det vet jag för övrigt att han inte har, för han vill behålla 75 tims tvn, kontinentalsängen och allt annat jag köpt, för han har inga pengar.

Vad kan jag göra för att få tillbaka mina saker? Läst mig till att man kan ansöka om handräckning via kronofogden, men i mitt fall så säger han ju nu att han slängt sakerna. Hur går jag tillväga ?

Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om han har kvar sakerna och vägrar lämna tillbaka dom så kan du kontakta kronofogden precis som du säger och ansöka om vanlig handräckning. Detta kan du ansöka om även om det är så att han slängt några av sakerna, kronofogden prövar inte om ditt krav är riktigt (om det stämmer att han har kvar sakerna som du misstänker) vid vanlig handräckning. Så att göra detta är ett bra första steg eftersom du misstänker att han har kvar sakerna.

Men om han faktiskt har slängt dina saker, eller några av dem, så har han gjort sig skyldig till brottet olovligt förfogande. 10 kap 4 § Brottsbalken. Eftersom det är du som äger sakerna, trots att han har dom hos sig i sin besittning, så har han ingen rätt att förfoga över sakerna, tex. slänga dem. Har detta hänt bör du anmäla honom.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare