FrågaFAMILJERÄTTAdoption24/07/2019

Hur går man tillväga för att adoptera en vuxen person?

Hej!

Jag är 51 år och min fosterfar vill adoptera mig med mitt samtycke. Vuxit upp med honom sen jag var 5 år.

Min mamma och min biologiska pappa är döda sen flera år tillbaka. Jag är den enda dottern till min fosterfar.

Min fråga är :Hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar främst föräldrabalken (FB) och då särskilt dess 4 kap om adoptioner.

Däri finns vissa regler om adoptionsärenden som är relevanta för er (se 4:11-20 FB). Jag kommer att gå igenom de relevanta bestämmelserna i en ordning som är lämplig för att ni ska förstå hur processen går till. Det kan inledningsvis sägas att av alla de regler som finns angående adoption är det färre av dem som är relevanta i ett sådant här ärende, då det handlar om adoption av en vuxen person.

1. Först och främst framgår att det är den eller dem som vill adoptera som ska göra ansökan (4:11 FB). Det är alltså din fosterfar som ska göra ansökan.

2. Ansökan ska göras till tingsrätten i den ort där den som sökanden vill adoptera har sin hemvist (4:12 FB). På domstol.se finns en sökmotor som kan användas för att man ska hitta rätt tingsrätt för sin ort.

3. Det finns inte alls lika många krav vid adoption av en vuxen som vid adoption av ett barn. Dock så finns det en regel i 4:4 FB som stadgar att en vuxen endast får adopteras om det finns särskild anledning med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera och om adoptionen i övrigt är lämplig. Det framgår även att det särskilt ska beaktas om sökanden uppfostrat den som sökanden vill adoptera eller om adoptionen annars avser att bekräfta en relation som motsvarar den mellan barn och förälder.

I ert fall borde denna regel alltså inte utgöra ett problem. Regeln förtydligar att det framför allt ska gå att adoptera en vuxen person som man uppfostrat och alltså har ett särskilt band till. Regeln har egentligen kommit till bland annat för att förhindra adoptioner som ett sätt för utlänningar att få uppehållstillstånd, genom att de blir adopterade av svenskar trots att personerna inte har något särskilt band till varandra. Er situation är således en sådan som typiskt sett ska tillåta en adoption.

4. I 4:19 FB stadgas att du som är tänkt att bli adopterad ska få tillfälle att till tingsrätten yttra dig angående adoptionen.

5. Som ni säkert redan vet blir konsekvensen av en adoption att du anses vara barn till din adoptivfar (4:21 FB). I denna situationen blir de rättsliga konsekvenserna i princip begränsade till att röra arvsfrågor och alltså reglerna i ärvdabalken, eftersom du redan är vuxen.

Avslutning
Att adoptera en vuxen är således en mycket enklare process än att adoptera ett barn. Det finns heller inte särskilt många regler som rör just adoption av vuxna.

Du har nu fått en kort redogörelse av de regler som rör adoption. Min rekommendation är att ni först och främst hör av er till den behöriga tingsrätten i orten där du har din hemvist och frågar dem om hur de vill ha ansökan om adoption. Det finns nämligen inga särskilda formkrav stadgade i lagen angående ansökan. Ni bör därför höra av er till dem så att de kan berätta exakt vilken information de vill ha från er för att de ska kunna ta upp och handlägga ert adoptionsärende.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några följdfrågor angående mitt svar kan du höra av dig på Joel.Herrault@Lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare