FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/12/2018

Hur går man tillväga för att adoptera bort ett barn?

Hej! Hur går man tillväga om man vill adoptera bort ett barn som man aldrig träffar eller kommer att träffa? Mitt ex är då gift med en man.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på din fråga så får vi titta in i Föräldrabalken (FB). Jag uppfattar frågan som att det eventuellt kan vara aktuellt för exets nya man att adoptera barnet. Jag kommer därför att börja med att förklara lite allmänt kring vad som gäller när det kommer till adoptioner. Jag kommer sedan att kort beskriva hur en adoptionsansökan går till.

Exets nya man kan eventuellt adoptera barnet om han är över 18 år

För det första så måste den man som ditt ex numera är gift med vara är över 18 år, för att få adoptera (FB 4 kap 5 §). Huvudregeln är utöver det att ditt ex och dennes nya man dessutom måste adoptera barnet tillsammans, då gifta par alltid måste adoptera barn gemensamt. En make kan dock ibland adoptera ett barn ensam, förutsatt att denne adopterar ett barn som redan står under vårdnad av den andre maken. I ditt fall så uppfattar jag det som att ditt ex redan har vårdnaden av barnet sedan tidigare, vilket borde leda till att exets nya man kan adoptera barnet ensam.

Alla relevanta parter måste samtycka till adoptionen

Ett barn får dock inte adopteras utan att vårdnadshavarna har samtyckt till detta. För det första så krävs det med andra ord att ditt ex samtycker till att adoptionen ska få ske. Även ditt samtycke kan behövas, om det skulle vara så att även du är vårdnadshavare till barnet. Om ditt ex däremot har ensam vårdnad om barnet, så krävs i regel endast dennes samtycke och inte ditt. Det finns dock vissa undantag till denna sistnämnda regel. Ett samtycke behövs därför inte i följande fall:

- Om det finns synnerliga skäl till det,

- Om föräldern vistas på en okänd ort, eller

- Om föräldern inte kan samtycka på grund av t.ex. en psykisk sjukdom.

Om barnet är över 12 år så måste även barnet samtycka till adoptionen (FB 4 kap 7-8 §).

Endast exets nya man kan göra en ansökan om att adoptera barnet

Det är dock endast exets nya man som kan ansöka om att få adoptera barnet. En ansökan kan nämligen bara göras av den som vill adoptera. Ansökan görs till Tingsrätten i den ort där barnet är folkbokfört (FB 4 kap 11-12 §).

Socialnämnden kommer att göra en adoptionsutredning

Vad som sedan kommer att hända är att rätten kommer att ge Socialnämnden i uppdrag att göra en utredning om adoptionen, en så kallad "adoptionsutredning". De kollar bland annat så att alla de krav som finns för att adoptionen ska kunna få gå igenom är uppfyllda, samt gör en lämplighetsbedömning. Ett barn får nämligen endast adopteras om det är lämpligt. Man tittar även särskilt mycket på om barnet har något behov utav att bli adopterat (FB 4 kap 2 §).

Du kommer antagligen få möjlighet till att uttrycka din inställning till adoptionen i samband med utredningen

I adoptionsutredningen så ser man även till vilken relation du har med barnet, liksom till relationen mellan barnet och exets nya man. I utredningen så kommer man dessutom att försöka att kartlägga alla inblandade parters inställning till adoptionen. Det innebär att du förmodligen kommer att få möjlighet att uttrycka din önskan angående vad du vill ska hända. Avgörande i alla frågor liksom denna är bland annat principen om barnets bästa, vilket innebär att rätten kommer att ett beslut utifrån vad de tror är det allra bästa för barnet (FB 4 kap 1 §).

Rätten tar det slutgiltiga beslutet i frågan om adoptionen ska godkännas eller inte

Socialnämnden kommer efter att utredningen är avslutad att få ämna ett förslag till beslut till rätten. Det är dock rätten som kommer att ta det slutgiltiga beslutet i frågan (FB 4 kap 14 - 15 §). Konsekvenserna av om adoptionen går igenom blir att exet och dennes nya man kommer att ses som gemensamma föräldrar till barnet, och att båda därefter kommer att ha vårdnaden (FB 4 kap 21-22 §).

Sammanfattning

Det är endast exets nya man som kan ansöka om att få adoptera barnet. Ditt ex och dennes nya man kommer sedan att ses som barnets gemensamma föräldrar, om adoptionen går igenom.

För att en adoption ska kunna genomföras så måste dock exets nya man först och främst vara över 18 år. Han kan ansöka om adoption till Tingsrätten i den ort där barnet är folkbokfört. Ett krav som finns är att barnets vårdnadshavare ska samtycka till adoptionen. Även barnet ska samtycka till adoptionen, om detta är över 12 år. Socialnämnden kommer då att göra en adoptionsutredning för att se om kraven för adoption är uppfyllda, samt göra en utredning om det är lämpligt att adoptionen sker. Principen om barnets bästa är avgörande i alla frågor liksom denna. Rätten kommer sedan att ta ett beslut angående om adoptionen ska godkännas eller ej.

Mina råd till dig

Jag skulle först och främst råda dig att prata med ditt ex och dennes nya man, eftersom att det endast är exet som kan ansöka om att få adoptera barnet. Ansökan kan sedan skickas in till Tingsrätten i den ort där barnet är folkbokfört.

Jag skulle också kunna rekommendera er att vända er till en Familjecentral om ni har problem med att kommunicera eller liknande, vilket är något som varje kommun ska kunna erbjuda.

Om du skulle vilja ha mer ingående juridisk rådgivning, så skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med våra duktiga jurister på info@lawline.se. Det går givetvis också bra att ställa en ny gratisfråga likaså, om du hellre skulle vilja göra det.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare