Hur går man tillväga för ändring i vårdnad av barn?

Hej min son är tillsammans med en tjej och de har ett barn på 3 år och ett på väg . Nu ska de seperera . Hon har enskild vårdnad om treåringen och har vägrat skriva på papperna . Min son har två barn innan och delad vårdnad . Han är duktig och tar hand om sina barn mycket bra . Nu vill han att hon ska skriva på vårdnaden men hon bråkar och vägrar . Min son har en chefsbefattning och hon har inte gjort ett handtag i hela sitt liv . Hur går han till vägar för att få delad vårdnad om sin treåring och även det ofödda barnet som föds i juli ? Hon gör detta bara för att hon skall kunna leva på bidragen . Om hon vägrar går det då till rättegång ? Hur går detta till ? Tacksam för svar

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt har föräldrarna delad vårdnad om barnen om föräldrarna är gifta vid barnens födsel 6:3 föräldrabalken. Föräldrarna kan gemensamt komma överens om att vårdnaden om den stått på ena av föräldrarna, ska bli gemensam om det upprättas ett skriftligt avtal som socialnämnden godkänner, 6:6 FB.

Kommer de inte överens och din son vill få till delad vårdnad så krävs det att din son väcker talan om ändring av vårdnad i rätten, 6:5 1 st FB. Där kommer avgörande vikt läggas vid om föräldrarna kan samarbeta eller inte och först finns det möjlighet till att ha samarbetsavtal där föräldrarna får tillgång till en medlare för att hitta en gemensam lösning istället för slutlig prövning i rätten, 6:18a jämte 6:5 2st FB. Därför är det bra om han sparar t.ex. sms eller liknande på att mamman till 3-åringen inte vill samarbeta, att han framhäver att han har delad vårdnad av sina andra två andra barn osv. Det som är avgörande vid bedömningen är barnets bästa och det är så länge föräldrarna i någon utsträckning kan samarbeta, i svensk rätt delas vårdnad.

Det finns ingen möjlighet för henne att vägra gå till rättegång om hon blir kallad, det finns möjlighet till hämtning av polis i sista hand och att vägra från hennes sida kommer endast vara till nackdel för hennes egen del om man ser till hennes inställning om att samarbeta med pappan till barnen då kanske det är lämpligare att han har ensam vårdnad. Detta är kort beskrivning om hur det i stora drag går till vid en vårdnadstvist, först ges som sagt möjlighet till samarbetsavtal eftersom vårdnadstvist är omtumlande för alla inblandade och en sista utväg. Vad som läggs vikt vid i rätten är beroende av den enskilda situationen men jag skulle ge er rådet att dokumentera allt som visar att mamman inte vill samarbeta för barnets bästa. Hoppas detta var svar på din fråga,

Med vänlig hälsing,

Jessica SarhedeRådgivare