Hur går man till väga om man som dödsbodelägare ej vill sköta utredningen av boet?

Hej, en till mig nära släkting har avlidit (Far), och jag har inte haft någon kontakt med personen på nära trettio år. Har jag någon skyldighet att hantera dödsbo/tömma lägenhet och förråd/städa upp i hans ekonomi? Dödsboet har inga tillgångar och jag vill inte ha med detta att göra. Hur gör jag ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dödsbo och boutredningsman

När en person dör övergår dennes tillgångar och skulder till ett dödsbo. Detta ska i regel förvaltas av den avlidnes arvingar under den tid boet utreds. Dessa företräder då boet gentemot tredje man och äger även rätt att tala och svara i mål som rör boet. Som barn är man arvinge till sina föräldrar och blir därmed dödsbodelägare tillsammans med efterlevande make eller sambo samt universella testamentstagare, till följd av deras död (ärvdabalken 18 kap 1 § första stycket).

I egenskap av dödsbodelägare har man dock rätt att begära att Tingsrätten förordnar en boutredningsman som tar över ansvaret med uppgift att förvalta egendomen istället (ärvdabalken 19 kap 1 § första stycket).

En sådan begäran kostar 900 kr och ska göras hos Tingsrätten och boutredningsmannen utses sedan normalt efter att övriga dödsbodelägare fått yttra sig kring detta. Finns inga förslag på boutredningsman av den avlidne (genom testamente) eller övriga dödsbodelägare utses vanligtvis en advokat eller annan jurist. Denna kan efterhand entledigas från sitt uppdrag om Tingsrätten anser att särskild orsak för det föreligger eller om denne inte anses lämplig. En sådan prövning görs på begäran av någon som är beroende av boutredningen.

Boutredningsmannen vidtar alla åtgärder som är nödvändiga för boets utredning. Om tillgångarna i boet inte räcker till för att täcka dess eventuella skulder kan denne ansöka om dödsboets konkurs. Vid alla större beslut är denne skyldig att fråga dödsbodelägarna.

Boutredningsmannen har rätt att ta ut ersättning ur dödsboets tillgångar för sitt arbete. I de fall dessa ej skulle täcka denna kostnad ska den eller de som ansökt om boutredningsman betala det som återstår.

Vad kan du göra nu

I egenskap av dödsbodelägare kan du alltså skicka in en begäran om boutredningsman till Tingsrätten. Länk till ansökan och ytterligare instruktioner har du här.

Behöver du ytterligare hjälp med ditt ärende kan du boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Vänligen,

Erika JohanssonRådgivare