FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/06/2019

Hur går jag tillväga för att adoptera min frus son?

Hej!

Jag vill adoptera min frus son, så vi blir två vårdnashavare. Hon har 100% vrdnad nu då fadern avsa sig faderskapet när barnet föddes år 2011.

Hur ska vi gå till väga med adoptionen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En ansökan om adoption ska skickas till tingsrätten för den ort där den som sökanden vill adoptera var folkbokförd den 1 november föregående år. Det är sedan upp till tingsrätten att göra en lämplighetsbedömning. I den bedömningen ingår att ta ställning till om adoptionen är till fördel för barnet. Det krävs också att den som vill adoptera har uppfostrat barnet, vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan den som vill adoptera och barnet finns särskild anledning till adoptionen.

I övrigt ska tilläggas att det krävs samtycke från din fru, barnets vårdnadshavare, för att genomföra sådan adoption.

Med ansökan ska också personbevis skickas. Personbevis beställs från Skatteverket. Det finns särskilda personbevis för den som ska adoptera och för adoptivbarnet. Personbevisen bör inte vara äldre än tre månader.

Jag skulle i övrigt rekommendera dig att läsa mer detaljerad information på Sveriges domstolars hemsida som du hittar här.

Linnéa CarnrotRådgivare