FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/12/2018

Hur går jag till väga för att ta över vårdnaden?

Hej!

För tre år sen så blev min brorsdotter omhändertagen av socialtjänst och placerade i ett fosterhem. Jag hade precis fyllt 20 år och var fortfarande student så soc beslutade att jag inte kunde vara hennes vårdnadshavare. De gjorde ett till beslut att jag inte ska har kontakt med henne heller. Min bror har umgänge med dottern varannan månad med fostermamman och någon från soc. Jag har inte haft kontakt med min brorsdotter sen hon var två år. Under denna tiden har jag jobbat, kämpat för att bygga upp och har bra inkomst samt bostad så att jag kan försöka och få vårdnaden. Jag har en 3-rummare, är fast anställd och har inga skulder. Min fråga är, hur ska jag ta mig tillväga för att få vårdnaden när soc har fattat de beslut som de gjorde för tre år sen? Kan man gå via tingsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid beslut om vårdnad för ett barn avgörs allt utifrån barnets bästa. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid:

risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. (6 kap. 2 a § föräldrabalken, FB.)

Enligt 6 kap. 8 § kan ett barn som har stadigvarande vårdats och fostrats i ett annat enskilt hem än föräldrahemmet och är det uppenbart att det är bäst för barnet att det rådande förhållandet får bestå och att vårdnaden flyttas över till den eller dem som har tagit emot barnet eller någon av dem, skall rätten utse denne eller dessa att såsom särskilt förordnade vårdnadshavare utöva vårdnaden om barnet.

Under tiden ett barn är placerat i ett familjehem kan en så stark anknytning mellan barnet och familjehemsföräldrarna ha utvecklats, att det bästa för barnet är få stanna kvar under resten av sin uppväxttid. Att flytta vårdnaden till familjehemsföräldrarna innebär att barnet får möjlighet att växa upp i trygg vetskap om vart det hör hemma.

När ett barn varit placerat i tre år i ett familjehem ska frågan om vårdnadsöverflyttning lyftas av socialtjänsten. En förälder eller familjehemmet kan också initiera en vårdnadsöverflyttning. Den ansvariga handläggaren gör då en bedömning om det finns förutsättningar för att flytta vårdnaden. Socialnämnden har alltid det övergripande ansvaret för barnet och gör ett övervägande av ett barnets behov av fortsatt vård, alternativt en omprövning om vården av barnet ska upphöra. Prövningen om vårdnad tas upp i tingsrätten i den ort där barnet har sin hemvist (6 kap. 17 § FB). För utredningar kring vårdnad ansvarar socialnämnden.

För att väcka frågan om övertagande av vårdnaden av din brorsdotter ska du vända dig till tingsrätten, då frågan måste prövas av domstol. Dock kan det vara svårt att få din brorsdotter flyttad till dig då du inte har haft någon kontakt med henne under tre år. Om din ansökan avslås pga. det borde du föröka återupprätta kontakten och sedan ansöka på nytt.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att vända dig till Lawline igen!

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare