FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/09/2016

Hur går en vuxenadoption till?

Hej jag är 23 år gammal tjej och min pappa har gått bort men min styvpappa har funnits i mitt liv sen jag var 5 år och känns som min pappa. Så på hans födelsedag ville jag ge honom papper på att han är min pappa nu. Hur går jag tillväga för att fixa adoptivs papper

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med vill jag bara klargöra att jag använder begreppet "rättslig mamma/pappa/förälder" därför att din styvpappa blir din rättsliga pappa om han adopterar dig, alltså att du är registrerad som hans dotter och ni ärver varandra. Alla rättsliga band till din biologiska pappa och hans släkt bryts om din styvpappa adopterar dig.

Du kan inte bara ge din styvpappa papper på att han är din pappa, åtminstone inte i rättslig mening. För att din styvpappa ska anses vara din pappa juridiskt sett måste han adoptera dig. Han måste vända sig till den tingsrätt där han har sin hemvist, alltså där han bor, 4 kap. 9 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4P9S1).

Ni kan tillsammans skriva en ansökan till tingsrätten där ni anger att din styvpappa vill adoptera dig och att du godkänner. Ansökan kan vara i vanlig brevform. Ni ska sedan skriva under ansökan och bifoga era personbevis. Personbevisen kan beställas hos Skatteverket. Det kan vara bra att ha med din mammas godkännande också.

Slutligen måste ni ange i ansökan motivet till varför din styvpappa vill adoptera dig för att tingsrätten ska godkänna adoptionen, 4 kap. 6 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4P6S1). Här kan ni ange att din styvpappa har uppfostrat dig sedan du var 5 år och att ni har en far-dotter-relation, vilket ni verkar ha om jag uppfattade din fråga rätt.

Jag vill även påpeka att konsekvenserna av adoptionen blir olika beroende på om din mamma och styvpappa är gifta eller inte. Du anger inte i din fråga om de är det, därför redogör jag kort för vad de olika scenariona ger.

Är din mamma och din styvpappa gifta kan han adoptera dig och din mamma är fortfarande rättsligt din mamma samtidigt som din styvpappa blir din rättsliga pappa, 4 kap. 3 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4P3S1). Men om de inte är gifta kommer din mamma förlora sin ställning som din rättsliga mamma, alltså kommer bara din styvpappa att vara din rättsliga förälder. Det här innebär att du inte längre kan ärva din mamma eller din mammas barn eller släktingar. Jag antar att du vill att din mamma fortsättningsvis ska vara din mamma även rättsligt sett, därför är det här viktigt att tänka på.

Sammanfattningsvis kan du alltså inte ge din styvpappa "adoptionspapper" på att han numera är din pappa. Din styvpappa, eller ni tillsammans, måste vända sig till tingsrätten med en ansökan om adoption.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare