Hur går en skilsmässoprocess till och vad blir skillnaden på en gemensam och enskild ansökan om äktenskapsskillnad?

Hej, Jag undrar om det finns någon nackdel för mig att skriva under skilsmässopapper tidigt i en separation? Min man kläckte ur sig förra veckan att han vill skiljas och nu har han skrivit ut papper redan, jag är inte på samma plan då detta kom som en chock för mig. Vi har hus, små barn och 20 år i bagaget. Kan jag argumentera mig ur att skriva på papperna nu innan vi kommit överens om vad som sker framöver?

Lawline svarar

Hej,

Stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tolkning av fråga och lagrum

Jag tolkar det som att din man vill skilja sig från dig och har skrivit på skilsmässopapper. Detta kom som en chock för dig och du undrar om det finns någon nackdel för dig att skriva på skilsmässopapperna tidigt i processen. För att besvara din fråga kommer jag att förklara skilsmässoprocessen steg för steg och hoppas att du genom upplägg får svar på din fråga. Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av äktenskapsbalken (ÄktB). Vill även tydliggöra att jag i mitt svar utgår från att era barn är under 16 år och är era gemensamma barn samt att ni bor i huset tillsammans (att ni är sambos).

1. Hur går en ansökan om äktenskapsskillnad till?

Om båda makarna vill skilja sig lämnas en gemensam ansökan in.Om det är så att bara ena maken vill skilja sig görs detta genom att den maken ansöker om detta enskilt, detta kallas att ansöka om stämning angående äktenskapsskillnad(14 kap 4 § ÄktB). Ansökan om äktenskapsskillnad görs till tingsrätten i den ort där ni bor oavsett om det är en gemensam eller enskild ansökan (14 kap 3 § första stycket ÄktB).

2. Vad händer när tingsrätten mottagit ansökan om äktenskapsskillnad?

Efter att tingsrätten mottagit antingen en gemensam ansökan om äktenskapsskillnad eller en enskild, kommer tingsrätten kolla på ifall det krävs en så kallad betänketid (14 kap 6 § ÄktB). Om det blir en betänketid eller inte har att bland annat att göra med om makarna är överens om skilsmässan samt ifall makarna har barn under 16 år.

3. Blir det någon betänketid i ert fall?

Eftersom ni har små barn tillsammans blir det som huvudregel alltid en betänketid på minst sex månader från den dagen som tingsrätten mottagit ansökan om äktenskapsskillnad (5 kap 1 § ÄktB). Detta innebär att det inte spelar någon roll om ni gör en gemensam ansökan (altså om du skriver under) eller om din make enskilt ansöker om äktenskapsskillnad -----> det kommer oavsett bli minst sex månaders betänketid eftersom ni har barn under 16 år.

Undantag finns från detta om det är så att makarna levt åtskilda under de senaste två åren, då kan tingsrätten besluta om direkt äktenskapsskillnad om ansökan görs gemensamt (5 kap 4 § ÄktB).

4. Vad händer efter betänketiden?

Efter att betänketiden är över (det vill säga tidigast sex månader efter det att tingsrätten mottagit ansökan) krävs det att någon av er kräver att äktenskapsskillnaden fullgörs.Ni kan kräva fullgörelsen från det att det gått sex månader tills det gått tolv månader (5 kap 3 § ÄktB).

Om ni gemensamt kräver äktenskapsskillnad efter betänketiden kan tingsrätten besluta om detta direkt. Om det bara är en av er som vill att skilsmässan ska äga rum kommer denna maken att begära det enskilt till tingsrätten. Tingsrätten kommer då att kontakta den andra maken som inte vill skilja sig för att ge denne maken tillfälle att yttra sig.

Eftersom ni har barn kommer tingsrätten efter betänketiden även kontakta socialnämnden för att höra om de har några yttranden innan domstolen beslutar om skilsmässa.

Tingsrätten dömer därefter till äktenskapsskillnad och ni får hem en dom ni kan överklaga inom tre veckor. Om ingen överklagan görs inom tre veckor är ni från det datumet inte längre gifta och tingsrätten meddelar skatteverket om ändring i folkbokförings- samt äktenskapsregistret.

Vad händer om ingen av er begär fullgörelse?

Efter betänketiden på minst sex månader har ni alltså ytterligare sex månader på er att bestämma ifall ni fortfarande vill skilja er. När det har gått tolv månader från det att ansökan skickades in är betänketiden helt över. Om ingen av er då har begärt att fullgöra äktenskapsskillnaden blir det ingen skilsmässa och ni fortsätter att vara gifta ( 5 kap 3 § ÄktB).

Sammanfattning

Nu när jag förklarat steg för steg hur en skilsmässa går till hoppas jag att det har gjort det tydligare för dig. Det spelar alltså egentligen ingen roll om du skriver på papperna och ni gör en gemensam ansökan om skilsmässa eller om din make skickar in denna enskilt. Eftersom ni har små barn kommer det oavsett bli en betänketid på minst sex månader innan skilsmässan kan gå igenom. Om ni ansöker gemensamt blir dock processen något enklare. Jag tipsar dig om att läsa mer om processen här, på domstolens hemsida kan du även läsa om andra frågor du kan ha som kan uppkomma vid en skilsmässa såsom exempelvis bodelning.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar. Om du har några andra frågor eller funderingar är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare