FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/05/2018

Hur går en adoption till?

Hejsan är en tjej på snart 32 år.

De är så att min låtsas pappa som är gift med min mor vill adoptera mig, och jag har inga invändningar efter som jag inte har någon som helst kontakt med min biologiska far.

Så nu undrar jag hur man går till väga för att få de genomfört?

Mvh

Lawline svarar

Hejsan! Va roligt att din bonuspappa vill adoptera dig.

Adoption regleras i föräldrabalk, 4 kapitlet. Dock så är lagarna i och för sig intetsägande angående tillvägagångssättet av adoption. Svensk adoption, när det sker inom riket, måste en svensk domstol godkänna efter en lämplighetsprövning, och självklart en laglighetsprövning. Jag ser inga problem med att en adoption i detta fall skulle strida mot lagen.

Hur gå tillväga?
Ansökan om adoption måste göras vid den tingsrätt som ni befinner er i. Allting som ska stå med i ansökning och vad ni behöver kan hittas via denna länk (http://www.domstol.se/Familj/Adoption/Nationell-adoption/). Sök på din egna kommuns tingsrätt för att få mer specifik information om hur det går till. Det finns inga färdiga blanketter för just adoption och jag rekommenderar att ni tar kontakt med eran tingsrätt för att se hur de föredrar att en ansökan ska se ut.

Hemsidan förklarar praktiskt sätt allt som behövs göras inom ett ärende om adoption och jag känner att allt jag skulle säga skulle endast vara överflödigt och förvirrande och därför väljer jag att hänvisa till hemsidan för all information som behövs.

Med vänliga hälsningar!

Binh TranRådgivare