FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/01/2019

Hur går det till när jag vill adoptera min styvson?

Hej!

Jag har sökt igenom X antal trådar här på lawline samt andra forum men behöver Er hjälp.

Jag önskar att få adoptera min styvson och undrar hur vi (jag och sonens mamma) går tillväga?

Vår situation ser ut kortfattat ut såhär : mamman blir gravid, och grovt misshandlad av killen som är "biologisk pappa" i tredje graviditetsmånaden. Jag blir tillsammans med mamman under hennes 7e graviditetsmånad och hjälper henne genom rättegången mot exet där han döms till fängelse. Jag finns med under förlossningen och välkomnar pojken som min egen.

Jag hämtar och lämnar på förskolan, tar "min" son till vårdcentral/bvc, både min och mammans släkt ser mig som pappan, viktigast av allt är att barnet ser mig som pappa! Nu i sommar gifter vi oss, pojken är då 2år och 11 månader.

Den biologiska släkten har inget som helst intresse av barnet, "pappan" nekar till att han har barn, likaså "farmorn", resterande släkt vet vi ej då dom aldrig hört av sig eller yttrat sig.

Det vi vill ha Er hjälp med är att få reda på vart vi vänder oss för att hitta blanketter och vad vi behöver för att jag får adoptera min son.

Förövrigt har mamman ensam vårdnad om det är till någon hjälp?

Mvh Richard.

Lawline svarar

Hejsan!

Jättekul att du vill adoptera din stvyson! :) Jag ska försöka vägleda er så bra jag kan.

Lagregleringen m.m.
Regleringen om adoption finner du i föräldrabalken, 4kap. Du får adoptera din makes barn, 4kap 6§ 2st. Det förutsätter dock att hon samtycker, 4kap 8§ 1st. Det förefaller därför inte finnas några hinder mot att du adopterar din styvson. Hon har ensam vårdnaden vilket betyder att du behöver endast hennes samtycke till adoption. För att adoptera förutsätter emellertid att det endast finns 1 vårdnadshavare eller ingen vårdnadshavare alls. Förutsättningen att hon har ensam vårdnad är därför viktig.

Hur går det till i praktiken?
Du kan börja ett ärende om adoption genom att ansöka till tingsrätten, 4kap 11§. Om domstolen anser att det behöver vidare utredning utöver din ansökan kommer de att uppdra socialtjänsten i eran kommun att göra en adoptionsutredning, 4kap 14§. De kommer därför göra hembesök, intervjuer med anhöriga samt om det är möjligt, prata med barnet. Sedan, när domstolen har nog med utredning under sig kommer de slutligen att göra ett beslut. Med de förutsättningar som du har nämnt bör det inte vara några större svårigheter till ett godkännande.

Klicka här för att få blanketter och vidare vägledning kring hur ansökan ska ske ut och hur mycket det kostar.

Med vänliga hälsningar och all lycka för eran familj!

Binh TranRådgivare