FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/10/2020

​Hur går ansökan om adoption av en vuxen person till?

Hej

Jag är adopterad vid vuxen ålder 30 år .Har blivit på tvingad .Vill och ska adopteras av min riktiga far .Han lever och är vid liv .Men har ingen kontakt just nu .Men han sade för några år sedan skaffa fram allt så skriver jag på .Kan ni verkställa allt om jag betalar och skicka papprena till båda parter eller hur ska man göra .? Har ingen möjlighet att få ett avslut .Hjälp mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Hur går ansökan om adoption av en vuxen person till?

Vid adoption av vuxen person så ansöker man om detta till tingsrätten. Den som är över 18 år får bara adopteras om det finns särskild anledning till en adoption med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökande vill adoptera och om adoptionen i övrigt är lämplig (4 kap. 4 § FB). Vid bedömningen av om det finns särskild anledning så ska man kolla på om det är sökanden som uppfostrat den som sökande vill adoptera eller om adoptionen annars avser att bekräfta en relation som motsvarar den mellan barn och förälder (4 kap. 4 § andra stycket FB). Vid lämplighetsbedömning så kommer det kolla på din nuvarande situation, vem som är dina nuvarande föräldrar och det du skriver om att du blivit påtvingad adoption. Eftersom det inte framgår tillräckligt mycket omständigheter kan jag inte ge någon bedömning över hur jag tror det kommer gå. Vill du att vi på Lawline hjälper dig med ansökan om adoption så är du välkommen att kontakta mig på emil.bengtsson@lawline.se så återkommer vi med en offert till dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare