Hur går äktenskapsskillnad till när det är ett gemensamt beslut?

Hej, Min man och jag vill skiljas efter ömsesidigt samtycke. Hur gör man?

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur gör man om man är överens om att man vill skiljas?

Att skilja sig, kallas även för äktenskapsskillnad. Om man överens om att äktenskapet ska upplösas krävs en betänketid om båda makarna kräver det eller om någon av makarna bor med eget barn under 16 år och är vårdnadshavare för det (5 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB)). Om det inte finns barn som är under 16 år och om ingen av makarna kräver betänketid krävs detta alltså inte. Om betänketid kommer på frågan så börjar denna löpa när ni ansöker om äktenskapsskillnad, efter sex månader kan då en av er kräva att en dom på äktenskapsskillnad meddelas. Om ingen av er inom ett år från betänketidens början kräver dom på äktenskapsskillnad  har frågan fallit och äktenskapsskillnad kan inte meddelas (5 kap. 3 § ÄktB).

Oavsett om betänketid är aktuell eller inte ska gemensam ansökan om äktenskapsskillnad lämnas in till tingsrätten på den ort där någon av er bor (14 kap. 3 § ÄktB). Blanketten hittar ni här

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Olivia SeverinssonRådgivare