FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/12/2023

Hur fungerar straffrabatten och vad innebär det att ungdomar endast med synnerliga skäl kan dömas till fängelse?

Hej! När en person begår ett brott som 17 åring, men döms som 18 år så (vad jag förstått det) får personen alltid straffrabatt, då brottet begicks när personen var 17 år, stämmer det? Sen undrar jag, för det står att en person mellan 15-17 år kan endast dömmas till fängelse med synnerliga skäl, vad innebär detta? Måste personen vara mellan 15-17 vid dom för att denna regel ska gälla? Eller utgår man ifrån ålder vid brottstillfället? Utgår man alltid ifrån ålder vid brottstillfälle eller utgår man ibland ifrån ålder vid domslut? Hänger inte riktigt med.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Du vill veta lite mer om straffrabatter och vid vilken tidpunkt, det vill säga antingen då brottet begicks eller då domen faller, som åldern räknas från. Utöver det vill du också veta vad synnerliga skäl innebär. För att ta reda på det vänder vi oss till brottsbalken, hädanefter förkortad till BrB.

Ungdomsrabatt

Har någon begått brott innan personen fyllt 21 år ska dennes ungdom, det vill säga ålder, beaktas vid val av straff (29 kap. 7 § BrB). Detta betyder att åldersrabatten sträcker sig längre än 18 års ålder. Åldersrabatten i sig betyder att straffet setts ned med en viss procent. Exempelvis får en 16 åring som har begått brott sitta av cirka 25% av sitt straff och en 20 åring cirka 75%. Är man däremot 21 år får man sitta av hela.

Observera dock att andra och tredje stycket i samma paragraf förtydligar och föreskriver vissa undantag från denna rabatt. Bland annat så gäller straffrabatten endast upp till 18 år om det för brottet inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i 1 år (29 kap. 7 § st. 3 BrB). Så för brott där straffskalan som lägst ger 1 års fängelse gäller straffrabatten endast upp till 18 år.

Tidpunkten för då åldern mäts framgår av samma paragraf. Som tidigare nämnt så står det ”har någon begått brott innan personen fyllt 21 år” i paragrafen. Detta betyder att det alltid är åldern vid brottstillfället som spelar roll, och inte vid domen.

Vad innebär synnerliga skäl?

Bestämmelsen du syftar på är 30 kap. 5 § BrB. Paragrafen innebär att unga framförallt ska få ungdomsvård istället för fängelse (se här även 32 kap. 5 § BrB), men öppnar för fängelse som straff vid synnerliga skäl.

Synnerliga skäl betyder enkelt sagt att det ska finnas starka och tydliga omständigheter som pekar på att ungdomsvård inte är tillräckligt. Att det står just synnerliga syftar på att det är ett strikt undantag, det vill säga det ska endast användas mycket sällan och att det är höga krav för att det ska bli aktuellt.

Så vilka omständigheter kan aktualisera bestämmelsen? I rättspraxis, det vill säga tidigare dömda fall, har man främst utgått ifrån brottets straffvärde. Hur man bestämmer straffvärde är en ganska komplicerad process, men kort sagt kan det sägas vara ett mått på hur pass allvarligt brottet är. Självklart påverkas det av vilken typ av brott man begår, exempelvis har mord ett väldigt högt straffvärde, men det kan också påverkas av så kallade försvårande eller lindrande omständigheter. Dessa försvårande omständigheter kan exempelvis vara att man blivit dömd tidigare, och lindrande omständigheter kan vara att man frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter som hjälper polisen och åklagaren.

Sammanfattning

Straffrabatten är alltså en lindrig av straffet baserat på personens ålder vid brottstillfället.

Synnerliga skäl i denna kontext innebär att ungdomar endast får fängelse ifall brottet de begår har haft ett högt straffvärde, det vill säga det har varit ett mycket allvarligt brott med flera försvårande omständigheter.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare fundering är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, antingen genom att ställa en fråga till eller boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare