FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/07/2022

Hur fungerar påföljdsbestämmelsen vid flerfaldig brottslighet?

Hej! Om man blir anmäld för två brott som båda har max ett års fängelse i straffskalan, kan man få högre straff än ett års fängelse då?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så undrar du över påföljdsbestämmelsen vid flerfaldig brottslighet, som oftast ger en s.k. gemensam påföljd.

Inom svensk rätt är det inte möjligt att bli straffad för samma gärning två gånger.

Däremot kan man bli straffad på olika sätt för olika gärningar.

Eftersom att det är vanligt att en person begår flera brott samtidigt vid ett brottstillfälle brukar det bearbetas i en och samma rättegång och normalt sätt brukar en gemensam påföljd dömas ut. Tänk exempelvis en person som begår rattfylleri (som har ett straffvärde på 6 månaders fängelse) och samtidigt begår ett brott som våld mot tjänsteman (som har ett straffvärde på 4 månader) - då slås de båda gärningarna ihop till ett totalt straffvärde om 10 månaders fängelse, se 30kap 3§ Brottsbalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tom JendbroRådgivare