FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/06/2018

Hur fungerar det med utländska adoptionsbeslut?

Hej

Om jag tar och får dubbelt medborgarskap och enligt det landets regler adopterar ett barn under 12 år kan jag då få barnet som mitt även i Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett utländskt adoptionsbeslut av ett barn under 12 år kan gälla även i Sverige. Förutsättningarna för erkännande beror på vilket regelverk som är tillämpligt, vilket främst beror på från vilket land adoptionsbeslutet kommer och hur det har gått till när adoptionsbeslutet tagits.

Nordiska adoptionsbeslut

Om du som svensk medborgare adopterar ett barn som är medborgare i något av de nordiska länderna gäller förordningen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap, adoption och förmyndarskap (NÄF). I den situationen kommer adoptionsbeslutet att vara giltigt även i Sverige och barnet är ditt även här.

Haagkonventionen

Om adoptionsbeslutet kommer från ett land som har anslutit sig till 1993 års Haagkonvention om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner, gäller beslutet som huvudregel automatiskt även i Sverige. Det du behöver är ett intyg (s.k. Haagintyg) som bekräftar att adoptionen skett i enlighet med konventionens kriterier (se art. 23 p. 1). Ett sådant intyg fås från behörig myndighet i det aktuella landet. När du fått detta kommer adoptionen bli erkänd även i Sverige. Här kan du se en lista över de länder som har anslutit sig till konventionen.

Bedömning enligt LIA

Om varken NÄF eller Haagkonventionen blir tillämpligt, ska adoptionsbeslutet bedömas enligt reglerna i lagen om internationella rättsförhållanden rörande adoption (LIA). I sådant fall är utgångspunkten att ett adoptionsbeslut av ett barn under 12 år är giltigt även i Sverige förutsatt att de sökande vid adoptionsbeslutet var medborgare i eller hade hemvist i det land varifrån adoptionsbeslutet kommer (3 § LIA).

Sammanfattningsvis

Det finns alltså relativt goda möjligheter att få ett adoptionsbeslut som är meddelat i ett annat land att bli erkänt även i Sverige. Detta särskilt om du som sökande är medborgare i båda länderna, men även utan dubbelt medborgarskap beroende på hur adoptionen sker. Önskar du adoptera ett barn från ett land som är anslutet till Haagkonventionen, är mitt råd att kontakta Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF), som är den svenska centralmyndigheten enligt konventionen. Du hittar kontaktuppgifter här.

Lycka till! Hoppas du känner att du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare