Hur fungerar arvsfördelningen om den avlidne bor i Australien?

Min far gick bort för 1 år sen. Min mor har demens o sitter i orubbat bo. Har syster o bror i Australien också. Hur går det till när mor går bort (hon är 88 år o mkt dålig). Hur får jag mitt arv till sverige? Ska skatt betalas till Australien? För man över penga till mitt konto här? Måste jag va där nere för att fördela arvet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din situation som att din mor bor i Australien samt dina syskon och du bor här i Sverige.

Först, internationella arvsfrågor regleras i Lagen om arv i internationella situationer, som utgår från arvsförordningen.

Vilket land ska fördela arvet?

Förordningen säger att arvsfrågor ska prövas i det land där den avlidne har sin hemvist (art. 4), samt att det är det landets lagar som ska tillämpas (art. 21). I detta fallet innebär det att Australien skulle handlägga arvet från din mor.

Hur kommer handläggningen av arvet att se ut?

Enligt art. 1.1 i förordningen ska inte förordningen tillämpas gällande skattefrågor. Det innebär att även om Australien är behörigt land att handlägga arvsfördelningen, och detta enligt sina regler så har även Sverige rätt att ta ut skatt på ditt arv. Huruvida Australien kommer beskatta arvet beror på hur deras lagar ser ut.

Tyvärr kan jag inte ge dig mer specifik information om hur handläggningen kommer gå till och kan därför inte svara på dina frågor. Jag råder dig till att kontakta ambassaden i Canberra via kontaktuppgifter här som kan ge dig mer information. Ett annat alternativ är att tala med dina syskon/ mor eller söka upp behörig myndighet i Australien och ställa dina frågor där.

Du är välkommen att återkomma med din fråga om du inte hittat ditt svar via alternativen jag rådde dig till.

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare