Hur fungerar arv när man är bosatt i ett annat land?

Hej Min frus pappa är skild från hennes mamma. Han har gift om sig och har flyttat till Filipinerna och har där gift sig med en filipinsk fru. Hur hanteras arv om hennes pappa skulle gå bort? Om det finns ett testamente vad gäller då? Han är svensk medborgare men är bosatt på Filipinerna. mvh Jonas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att din pappa är svensk medborgare men bosatt på Filippinerna. I EU:s arvsförordning som tillämpas i de flesta europeiska länder, däribland Sverige, framgår det att normalt sett ska lagen i det land där den avlidne hade sin hemvist användas (art. 23). Om din pappa har flyttat till Filippinerna och bor och lever där kommer då sannolikt de filippinska lagarna att tillämpas när det är dags att beräkna och förmedla hans arv.

Det är dock möjligt att se till att de svenska lagarna tillämpas på arvet. Detta då arvsförordningen möjliggör för personer att välja om de hellre vill att medborgarlandets lagar ska användas istället för de i landet där man har sin hemvist. Om din frus pappa hellre vill att de svenska lagarna ska tillämpas behöver han göra ett så kallat särskilt lagvalsförordnande i ett testamente, där denna vilja framgår. Skulle ni vilja ha hjälp att författa ett sådant testamente får ni gärna använda er av vårt tjänst här på Lawline (länk: HÄR).

Hoppas det var ett tillräckligt utförligt svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du undrar något mer!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare