FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag11/02/2022

Hur fungerar apportegendom?

Jag vill starta ett Aktiebolag och det kostar ju 25 000 att starta ett.

Det finns en maskin som jag vill köpa som kostar runt 23.500 kr inkl moms som jag måste använda för att kunna driva detta aktiebolag.

Jag vill helst inte använda för mycket pengar utan helst på något sätt köpa maskinen med aktiekapitalet.

Vad är smidigast att göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i Aktiebolagslagen (2005:551).

Det stämmer att man numera behöver 25 000 kronor för att bilda ett aktiebolag.

I 2 kap 5 § ABL anges att det i stiftelseurkunden ska framgå hur mycket som ska betalas för varje aktie. I 2 kap 5 § 2 st 1 punkt ABL framgår att man kan teckna (betala) aktierna i annan egendom än pengar, och detta ska i sådana fall också anges i stiftelseurkunden.

Detta innebär att man kan ta egendom som inte är pengar (till exempel maskiner) och använda dem för att betala aktiekapitalet på 25 000 kronor. Enligt 2 kap 6 § ABL behöver sådan egendom kunna antas vara till nytta för bolagets verksamhet - i ditt fall skriver du att maskinen behövs för att bedriva verksamheten, så vi antar att den når upp till nyttokravet.

Apportegendomen ska då enligt 2 kap 18 § ABL avskiljas för att ingå i bolagets egendom

Egendom som används för att teckna aktier istället för att betala i pengar kallas för apportegendom. Man måste ha i åtanke att en maskins värde sjunker med tiden, och att man därför bör vara noggrann med att värdet inte avskrivs så att det inte lägre finns tillräckligt med bundet eget kapital i bolaget. Dessutom behöver en revisor yttra sig över apportegendomen och förklara bland annat hur egendomen har värderats, se 2 kap 19 § ABL.

Sammanfattning:

Det är krångligare att betala aktierna med apportegendom, men man ska samtidigt inte överdriva hur svårt det är. Särskilt för nystartade aktiebolag är det en bra idé att spara in på pengarna så långt det går. Mitt råd är dock att du hela tiden ser till att du vet vad som gäller med värdering av egendomen, revisors yttrande, avskrivningar och bolagets bundna egna kapital.

Vad du borde göra först är alltså att läsa den här sidan på bolagsverket.se som handlar om apportegendom. Därefter bör du kontakta bolagsverket med eventuella frågor du kan ha kvar, och var inte orolig för att "störa dem", bolagsverket är en statlig myndighet och har en serviceskyldighet. När du skaffat dig lite mer kunskap kan det vara dags att kontakta en revisor innan du köper maskinen - och när du känner att allt känns bra så kan du köpa maskinen och starta din verksamhet.

Jag hoppas detta besvarar din fråga, tveka inte på att höra av dig igen om du har fler frågor eller om jag varit otydlig. Lycka till!

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare