Hur formulerar man ett skadeståndskrav?

Vi var hembjudna till en husägaren. Vår bil stod parkerad på garageinfarten på deras tomt. Av misstag öppnade husägaren garagedörren och orsakade en skada på bilen. Mannen i familjen tog på sig skulden. Vi har nu skadebesiktigat bilen och självrisken är 7500 kr. Vid kontakt nu vill de inte längre ta på sig ansvaret för att betala självrisken och hänvisar till att bilen stod för nära garageporten och att det var lite rörigt på platsen. Även om de erkänner i sak att de har öppnat garageporten och orsakat skadan. Har pratat med vårat försäkringsbolag If som säger att vi ska ställa ett skadeståndskrav på dem men det är ingenting som If hjälper till med. Hur ska ett eventuellt krav till de som orsakat skadan vara formulerat? Eller hur ska vi gå vidare?

Lawline svarar

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Det finns ingen fastställd mall för hur man skriver ett skadeståndskrav. Det viktigaste är att ni är tydliga och skriver allting ni tycker är viktigt att få fram. Punkterna nedanför kan ni använda er av som utgångspunkter i skadeståndskravet.

1.Era namn, personnummer och eran adress.

2.Vem ni riktar skadeståndskravet mot.

3.Beskriv utförligt vad som hände när skadan på bilen orsakades, hur husägaren orsakade skadan. Ta upp att mannen tog på sig skulden och att de har erkänt till att ha öppnat garageporten och orsakat skadan. Skriv varför ni tycker att ni har rätt att få skadestånd av husägaren.

4.Ta upp vilken skada på bilen som händelsen ledde till, här kan ni ta upp skadebesiktningens resultat.

5.Skriv hur mycket ni kräver i skadestånd och hur ni har kommit fram till den summa ni kräver. Även här kan ni hänvisa till skadebesiktningen eftersom den visar att självrisken är 7500 kr. Det är bra att kunna bifoga något slags skriftligt underlag som stödjer de kostnader ni kräver att få ersättning för.

6.Era kontaktuppgifter. Både e-post och telefonnummer kan vara bra att ha med.

Jag hoppas att svaret gav er lite bättre koll på hur ni skriver ett skadeståndskrav. Om ni ha mer hjälp med mer exakta formuleringar eller ytterligare frågor är ni varmt välkomna att boka tid med Lawlines Juristbyrå här som kan hjälpa er vidare.

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare