Hur fördelas lösöret? Spelar det någon roll för fördelning av lösöret om man endast får en laglott istället för en arvslott?

Hej!

Mina föräldrar skrev 2019 ett testamente där det står att jag bara ska ärva laglotten, resten ska mina 2 helsyskon få. Det kan stå mer i testamentet men om det vet jag inget. Nu har min mamma (pappa är dement och bor på ett äldreboende) börjat låta mina syskon ta saker från deras hem (böcker o tavlor). Om jag förstår saken rätt finns det inget jag kan göra åt det, hon skänker ju sina tillhörigheter till vem hon vill. Eller är det så att det kan ses som ett förtida uttag? Mamma hävdar också att enligt lagen har jag ingen rätt till att välja saker ur lösöret efter båda föräldrarnas död eftersom jag bara ska få laglotten. Jag trodde att jag skulle få 1/6 av det totala arvsbeloppet inkl lösöre dvs att jag tillsammans med mina syskon skulle välja saker ur lösöret motsvarande min 1/6-del. Fråga: säger lagen att när man bara får laglotten får man inget av lösöret?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Dina fråga regleras i Ärvdabalkens bestämmelser.

Frågan om böcker och tavlor kan räknas som uttag

På denna fråga framgår det som tydligt för mig att det rör sig om gåvor från din mamma till dina syskon. Precis som du själv är inne på är det din mamma som bestämmer över sin egendom och får göra som hon behagar med den. Det framgår dock som att det rör sig om gåvor till dina syskon och gåvor ska räknas som förskott på arv om det inte föreskrivits att något annat ska vara fallet (6 kap. 1§ ÄrvB).

Frågan om laglotten innebär att man inte får lösöre

Den uppfattning att om man endast får laglotten så har man inte rätt till något lösöre är felaktig. Enligt Ärvdabalkens bestämmelser ska varje arvinge få lika stor andel enligt den ordinarie arvsordningen. Eftersom det endast framgår av testamente du har rätt till laglotten (hälften av arvslotten) kommer det inte påverka huruvida du får lösöre eller ej. För att du inte ska få något lösöre måste det framgå av testamentet. Eftersom det av din fråga inte verkar fallet framgår det som så att det är ni arvtagaren (du och dina syskon) som ska förrätta arvsskiftet av arvingar enligt huvudregeln (23 kap. 1§ ÄrvB).

Sammanfattningsvis

Dem gåvor som din mamma ger till dina syskon genom att låta dem ta böcker och tavlor bedömer jag utgöra förskott på arv. Det innebär att dem ska räknas av från deras arvslott (6 kap. 1§ ÄrvB).

Vidare är som tidigare nämnt den uppfattning om att du inte kommer få något lösöre bara för att du endast får en laglott felaktig! Precis som du säger kommer du att få hälften av en arvslott (laglotten enligt 7 kap. 1§ ÄrvB) och lösöret kommer sedan fördelas mellan dödsbodelägarna (ni arvingar). Arvingar står så fritt att själva fördela dödsboets tillgångar mellan sig i den mån de kan komma överens om detta (23 kap. 1§ ÄrvB).

Jag hoppas så att du fått svar på dina frågor! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare