Hur fördelas arvet om vi båda har särkullbarn?

Min fru - sedan 2021 - och jag har fullständigt äktenskapsförord. Våra gemensamma tillgångar är villan, lösöre i villan samt ett transaktionskonto för kostnaderna för huset. Värdet cirka 8 - 10 miljoner kronor. Min fru har tre barn från tidigare äktenskap och undertecknad har två barn. Vad händer när någon av oss dör ? Den kvarvarande lär inte vilja bo fortsatt i huset - men när kan respektive barn kräva sin arvslott? Det måste ju finnas rimligt med tid att ta hand om allt… Behöver vi komplettera äktenskapsförordet ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Dina frågor regleras främst i ärvdabalkens bestämmelser om arv. Du beskriver i din fråga lite olika situationer som du undrar över och för att enklast kunna besvara frågorna kommer jag dela upp mitt svar efter dessa situationer.

Situationen att du dör före din fru

I det fall du dör före din fru kommer det faktum att ni är gifta få en påverkan på hur arvet fördelas. Huvudregeln vid en sådan situation är att om man är gift kommer kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1§ ÄrvB). I sådana situationer framgår det att eftersom du efterlämnar barn (bröstarvingar) och dessa inte är din frus barn kommer din frus rätt till deras arvslott endast komma på tal om man avstått från denna för att kunna få efterarv enligt 3 kap. 9§ ÄrvB (3 kap. 1§ ÄrvB). Av 3 kap. 9§ ÄrvB följer så att man har rätt till samma andel som man avsäger sig från enligt bestämmelserna i 3 kap. 2§ ÄrvB. 3 kap. 2§ ÄrvB reglerar så efterarv mer detaljerat men det man kan ta med sig är att man har rätt till samma andel man tackar nej till vid det tillfälle där den andre maken dör.

Din frus barn kommer först ärva sin arvslott när hon väl avlider enligt den ordinarie arvsordningen (2 kap. 1§ ÄrvB).

Situationen att din fru dör före dig

I den situationen att din fru dör före dig kommer samma följder som i ovanstående att inträffa dvs. att det är dina barn som kommer att ärva först när du avlider. Din frus barn kommer istället att ärva direkt om man så inte avstår arvslotten till förmån för en andel i ditt dödsbo.

När kan ens barn kräva arvslott

Det framgår så att en bröstarvinge (barn) kan kräva sin arvslott direkt men detta med modifikation eftersom det självklart måste ske en bodelning och ett klargörande av hur den avlidnes tillgångar ser ut innan man kan ge ut arvet till arvingarna. Det är också under denna bodelning som man oftast utreder vilka tillgångar som finns i dödsboet och hur dem ska skiftas. Det bör så vara möjligt att komma överens under denna eller efter att man vill sälja ex. en bostad.

Behöver ni komplettera ert äktenskapsförord

Av din fråga framgår det för mig inte finnas några omständigheter som tyder på att ni behöver komplettera äktenskapsförordet men med det sagt beror det på vad ni vill med äktenskapsförordet. Det är även viktigt att särskilja äktenskapsförordet från arv och testamente. Äktenskapsförordet är till för att viss egendom ska fördelas under bodelningen och innan arvet skiftas så att varje make får sin egendom.

Arvet och testamente är till för att den avlidnes egendom ska fördelas när bodelningen har gjorts.

Vill man vara säker på att viss egendom ska fördelas till en make ska man så komplettera ett äktenskapsförord men vill man sedan att den egendom man vet att man ska få ska fördelas efter ens död ska man kanske titta på att upprätta ett testamente.

Sammanfattningsvis

Det framgår för mig som att för det fallet någon av er avlider före den andre maken kommer dennes biologiska barn få rätt att få ut sitt arv direkt genom arvslotten. Detta såklart efter att bodelning har gjorts och dödsboet har utretts. Den kvarvarande partnerns barn kommer så ärva först när denne själv avlider. Har någon av barnen till respektive partner istället begärt efterarv i form av särkullbarn har denne rätt till en andel i den sista avlidne partners dödsboet först när denne avlider. Särkullbarn beskrivs lättast som ett barn till bara den ena maken i ett äktenskap.

På frågan när ett barn kan kräva ut sin laglott är detta i stort sätt så fort dödsboet har utretts och en bodelning har skett.

Slutligen på frågan om ni behöver komplettera ert äktenskapsförord är svaret tveksamt. Vill ni se till att vardera får specifik egendom vid en bodelning som senare ska ärvas är svaret ja! Men är ni nöjda med hur egendomen idag fördelas vid en bodelning kan det istället vara smart att uttrycka hur man vill att egendom ska fördelas när man avlider genom ett testamente.

Jag hoppas så att du fått svar på dina frågor! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare