Hur fördelas arvet om en arvinge är försvunnen?

Hej! Vad händer om man inte hittar en arvtagare. Tex att jag dör och mina syskon A och B ska ärva mig. A bor i Örebro med hans familj. Medans B har flyttat med sin älskarinna till någon okänd ö. Man kan ej får ta på B som har rätt till sina pengar. Vad händer med pengarna? Går Bs pengar till A eller går dom till staten? Eller fryser man pengarna tills personen förklaras död?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Situationen du beskriver innebär att det saknas en känd arvinge, i ditt fall arvinge B.

Till att börja med är det lämpligt att förordna en god man för den försvunna (bortavarande) arvingen B. Detta för att försäkra att någon tillgodoser B:s intressen vid bouppteckning, bodelning och arvskifte (se 11:3 1p. FB). Därefter ska egendomen som tillfaller B överföras till ett konto med överförmyndarspärr (läs mer här).

En anmälan till Skatteverket bör också göras. Detta för att Skatteverket ska kunna göra en arvskungörelse i PoIT, där de uppmanar B att göra sin rätt till arvet gällande (16:1 ÄB). Efter kungörelsen har B fem år på sig att göra anspråk på arvet, annars förlorar han sin rätt till arvet (16:7 ÄB). Om inte någon kungörelse görs, har B maximalt tio år från dödsfallet på sig innan han förlorar sin rätt till arvet (se 16:4 ÄB). Efter denna tidsperiod preskriberas B:s rätt till arvet.

När B förlorat sin rätt till arvet enligt ovanstående, kommer B:s del av arvet (som finns på kontot) fördelas som om B hade dött före dig (16:8 ÄB). Pengarna skulle i det läget gå till A förutsatt att B inte har några barn (se arvsklasserna i 2 kap. ÄB) eller efterlevande maka (se 3:1 ÄB).

Hoppas du fick svar på frågan! Om du har fler frågor är du välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,
Angelica KarlssonRådgivare