Hur fördelas arvet?

Min mors syster utan barn avliden. Kvar hennes syster i livet med två barn, syskonbarn. Får vi ärva nu ,eller först när vår mor är död? Funnits syskon till moster som alla är avlidna , finns syskonbarn på de avlidna syskonens sida till moster. Hur fördelas arvet? Lika mellan alla syskonbarnen? Hur fördelas arvet till min mor som stod närmast sin syster. Vem, vilka blir dödsbodelägare, förutom min mor?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fördelning av arv regleras i Ärvdabalken (ÄB). Utgångspunkten är det är barnen till den avlidne personen som ärver i enlighet med 2 kap. 1 § ÄB. Eftersom din mors syster inte hade några barn så kan andra släktingar få ärva istället. Enligt 2 kap. 2 § ÄB att det den avlidnes föräldrar som har rätt att ärva i första hand om inga barn finns. Jag antar att föräldrarna till din mors syster inte finns i livet. Enligt 2 kap. 2§ 2 st ÄB är det då eventuella syskon till den avlidne som får ärva. Således har din mamma rätt att ärva sin syster. Du och ditt syskon får först ärva efter er mor avlidit. Du nämner även att det fanns fler syskon till den avlidne som inte längre finns i livet. Deras barn har rätt att ärva i deras ställe. Om vi antar att den avlidne har 3 syskon, varav 1 är i livet, men de redan avlidna syskonen har barn i livet så ska arvet fördelas i 3 lika stora delar. Detta gäller under förutsättning att det inte finns något testamente. De personer som har rätt att ta del av arvet blir s.k. dödsbodelägare.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare