Hur fördelas arv när båda makarna har särkullbarn?

Vi är fyra syskon, min far är omgift med en kvinna som har ett barn som adopterades i hennest första äktenskap. Det finns inga gemensamma barn. Kvinnan kom in i äktenskapet med kontanter men ingen bostad. Min far ägde hus med lån som efter några år såldes. Nytt hus köptes tillsammans, men lånen fördes över i enbart min fars namn och står så fortfarande. Huset är största tillgången förutom lösöre (och testamenterade arv efter farföräldrar som går 100% till oss 4). Båda vill att överlevande make ska kunna bo kvar efter dödsfall. Min far har varit ensam och största inkomsttagaren under de snart 30 år de varit gifta. Kvinnan vill att arvet fördelas 50% till hennes barn och att vi 4 syskon delar på resterande 50%. Något vi tycker är besynnerligt. Vilka rättigheter har vi och hur kan vi undvika konflikter (som vi vet händer då ensambarnet garanterat kommer bestrida till sin fördel) redan nu innan någon av dem gått bort. Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När din far eller hans fru går bort ska en bodelning göras vilket innebär att gemensamma tillgångar fördelas lika mellan dem (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Den ena delen blir din fars (som du och dina syskon ska få ärva) och den andra delen blir hans frus (som hennes barn ska få ärva). Eftersom de har egna barn från tidigare äktenskap och inga gemensamma kommer deras kvarlåtenskap inte att fördelas lika mellan alla er barn utan du och dina syskon får 50% att dela på och hennes barn får 50%.

När en gift person avlider är utgångspunkten att arvet tillfaller den efterlevande maken och att barnen får sina arv först när den efterlevande maken också har gått bort (3 kap. 1 § ärvdabalken). Om den avlidne har särkullbarn utanför äktenskapet har dock barnen rätt att få ut sitt arv direkt. Skulle din far gå bort först kan alltså du och dina syskon begära att få era delar av arvet med en gång.

Sammanfattningsvis ska de gemensamma tillgångarna delas lika mellan din far och hans fru när någon av dem avlider, den ena hälften får du och dina syskon dela på och den andra hälften får hennes barn.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare