Hur fördelas arv mellan syskonbarn?

Hej ! Jag undrar hur ett arv räknas ut då det finns 13 syskonbarn då det inte fanns några egna barn, o ingen make . eller syskon i livet. Bara 13 stycken syskonbarm. Arvet ligger pa c:a 2.500.000:- hur ska detta fordelas ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Ärvdabalken (ÄB).

Eftersom det inte finns egna barn eller make så är det föräldrarna till den avlidne som ärver i första hand enligt den lagstadgade legala arvsordningen. I andra hand är det syskonen, men eftersom även syskonen är avlidna så träder deras barn i deras ställe. Arv kommer i sådana fall att fördelas lika mellan de 13 styckna syskonbarnen (2 kap. 2 § ÄB).

Man kan även upprätta ett testamente om det är så att man vill fördela arvet på något annat sätt (9 kap. 1 § ÄB). Vanligtvis kan bröstarvingars rätt till laglott påverka testamentet (7 kap. 1 § ÄB), men i detta fall finns det inga bröstarvingar. Syskonbarn har inte sådan rätt. Detta innebär att man kan själv välja hur man vill fördela arvet genom testamente utan att det inskränker rätten till laglott.

Sammanfattningsvis kan man bestämma hur man vill fördela arvet genom testamente. Om inget testamente upprättas så kommer arvet att fördelas lika mellan syskonbarnen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare