Hur får man tillbaka pengar man lånat ut?

Vad ska jag göra då min man inte betalar tillbaka sin skuld till mig på 250.000kr? Finns det något man kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga regleras främst i lag om betalningsföreläggande och handräckning, men även i utsökningsbalken (UB).

Ansök om betalningsföreläggande

När någon är skyldig en pengar som man inte får tillbaka kan man börja med att ansöka om betalningsföreläggande. Det finns två krav för att få ansöka om betalningsföreläggande (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning):

Skulden ska avse pengar.Skulden ska vara förfallen till betalning.

Kronofogdemyndigheten kommer då att försöka driva in pengarna från personen. Om personen motsätter sig skulden kan man i sista hand ansöka om stämning vid tingsrätten, men har du bevis för att skulden finns brukar det inte behöva gå så långt. Om personen som är skyldig en pengar erkänner skulden meddelar Kronofogdemyndigheten utslag (42 § lag om betalningsföreläggande och handräckning) och detta blir en exekutionstitel (3 kap. 1 § UB) vilket betyder att Kronofogdemyndigheten i sista hand kommer utmäta personens egendom om inte personen betalar.

Hoppas detta var till hjälp för dig! Vill du läsa mer om ansökan om betalningsföreläggande rekommenderar jag att du tittar på Kronofogdemyndighetens hemsida, den hittar du här.

Linn LindelöfRådgivare