Hur får jag tillbaka utlånade pengar?

Hej! Jag lånade ut pengar för över två år sedan (2016-01-12). Skuldebrev är skrivit. Tyvärr finns det inte något slutdatum när skulden senast ska betalas tillbaka. Endas verbalt (under 2016). Hur kan jag få tillbaka mina pengar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förfallotid

I de flesta fallen finns en förfallotid avtalad mellan parterna antingen i skuldebrevet eller i ett separat avtal. Om inget avtal finns ska lånet betalas tillbaka när du kräver det (5 § skuldebrevslagen). Du nämner att ni har avtalat förfallotid muntligt. Det muntliga avtalet mellan er är gällande.

Få in betalning

Det du kan göra för att få betalt är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden (2 § lagen om betalningsföreläggande och handuppräckning). Kronofogden kommer då delge din motpart. Den personen kan då antingen betala, bestrida skulden eller inte svara. Om din motpart bestrider skulden måste du ta ärendet till domstol. Om personen inte svarar så kommer kronofogden meddela ett utslag där personen förpliktas att betala dig det du begärt. Din motpart kan bestrida utslaget och då måste du ta det till domstol. Du kan läsa mer om betalningsföreläggande här.

Du kan också istället för att först vända dig till kronofogden direkt stämma i domstol. Viktigt att veta är dock att en domstolsprocess kan bli kostsam. Det kan därför vara bra att först vända dig till personen ifråga för att få betalning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare