Hur får jag tillbaka pengar jag lånat en bekant?

Hej. Har lånat ut pengar till en bekant (ca 5000kr). I gengäld skickade hon några lättklädda bilder på sig själv, ej naket utan endast lättklätt. Pengarna kommer jag enligt henne aldrig se röken av, och hotar med att polisanmäla mig för att nakenbilderna finns sparade i en chatt på SnapChat. Dock är det hon som sparat, inte jag. Kan jag göra något utan att riskera påföljd för mig själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du riskerar inte påföljd

Det finns inget du gjort som kan leda till en påföljd utifrån den information du berättar. Jag tolkar din fråga som att du inte har bett om några bilder från kvinnan som en form av betalning för lånet. Om du lånat pengar utan att specificera hur återbetalning ska ske, eller när, så ska lånet betalas tillbaka när du kräver det i pengar.

Blir en bevisfråga

Eftersom kvinnan vägrar betala sin skuld till dig kan det bli en bevisfråga om kvinnan inte erkänner att det är ett lån utan menar att det är en gåva. Då blir det av vikt om ni skrivit ett låneavtal, alternativt om du kan visa sms eller liknande där kvinnan bekräftar att hon lånat pengar av dig.

Betalningsföreläggande och stämning

Du kan använda dig av ett betalningsföreläggande som du ansöker om hos kronofogden(www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande). Vägrar kvinnan att betala dig kan du därefter stämma henne hos en tingsrätt men du bör då vara medveten att det kan kräva tid och pengar, och saknar du bevis kommer du inte nå framgång i målet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare