FrågaFAMILJERÄTTAdoption30/05/2019

Hur får jag en adoption från ett land utanför Haagkonventionen godkänd?

Hej

Jag har nyligen adopterat ett 10 år barn från Kamerun (landet inte är med Hague konventionen). Barnet är min lille brors barn. Brorsan försvann under en resa med sin tjej och har aldrig hör av sig för 7 år nu, så är jag som (bor i Sverige och är svensk medborgare) som har tagit hand om barnet sedan dess genom att skicka försörjning mm.

Min fråga gäller vad för process jag behöver gå genom för att få barnet att flytta till mig. Vilken myndighet behöver jag ta kontakt med och vad behöver jag fråga dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst behöver du få adoptionen godkänd i Sverige för att barnet ska kunna få medborgarskap i Sverige. Eftersom Kamerun inte är med i Haagkonventionen måste en domstol pröva adoptionen. Mer om själva adoptionen kan du hitta på Myndigheten för familjerätt och föräldrarskapsstöd. De har mer information om adoptionen här.

När adoptionen blir godkänd måste du söka uppehållstillstånd för barnet och det gör du på Migrationsverket. Om adoptionen blir godkänd i Sverige får barnet automatiskt medborgarskap om barnet är under 12 år, eftersom du är svensk medborgare. Mer information om detta kan du hitta här.

Hoppas detta hjälper dig!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare