Hur egendom ska fördelas vid äktenskapsskillnad

Jag och min fru ska skiljas, undrar hur bodelning av bil går till, innan vi blev sambos och senare gifte oss ägde jag en bil som jag själv betalat värde ca 30.000 vid ingång av sambos, sen under åren så har vi båda utnyttjat bilen och bytt bil ett antal gånger, vi har båda betalat dessa bilar under alla år, nu när vi ska gå isär vad gäller då? Billån på 200.000 värde bil 250.000 ska vi dela på 50.000 eller kan jag räkna av de 30.000 som jag ingick med?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Reglerna om hur egendom ska fördelas vid skilsmässa hittar vi i äktenskapsbalken (ÄktB).

När ett äktenskap upplöses så ska en bodelning göras för att fördela makarnas egendom enligt 9:1 ÄktB. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå enligt 10:1 ÄktB. Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom enligt 7:1 ÄktB. Vad som är enskild egendom framgår av 7:2 ÄktB.

Eftersom att du undrar hur bodelning av bilen går till så antar jag att bilen inte är enskild egendom och därmed ska ingå i bodelningen. Den egendom som ingår i bodelningen har varje make rätt till halva värdet av. Det spelar således ingen roll att du köpte bilen innan du blev sambo och gifte dig och du kan inte räkna av de 30 000 som du gick in med från början. Eftersom att du köpte bilen så kommer den ingå i de tillgångar som redovisas på din sida. Likaså om lånet står på dig kommer det att ingå på din sida. Därefter när alla dina tillgångar har räknats ihop får du dra av de skulder som du har, där inkluderat billånet. Om vi enbart betraktar bilen kommer du därför behöva lämna in ett värde av 50 000 till den gemensamma potten som sedermera kommer delas mellan er. Självfallet kommer ni båda gå in i bodelningen med fler tillgångar och eventuellt fler skulder, därför kan vi tyvärr inte ange exakt hur mycket du kommer behöva betala eller få ut efter bodelningens avslutande.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Majken ThörnRådgivare