Hur du begär en skilsmässa med en person som inte bor i Sverige

Jag och min man, som är grek, gifte oss i Grekland för 2.5 år sedan och nu vill jag skilja mig. Jag bor i Sverige med vår son men min man är fortfarande folkbokförd och bor utomlands i grekland. Han har aldrig bott i Sverige. Hur ansöker jag om skilsmässa i tingsrätten för han har ju inget svenskt personbevis som jag kan hämta ut vilket behövs för ansökan? Och han vägrar skilsmässa. Jag är även gravid med vårt andra barn och ska föda om 4 veckor. Om det spelar någon roll.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hur du begär en skilsmässa med en person som inte bor i Sverige
En skilsmässa går till på samma sätt oavsett om din make är svensk medborgare eller inte. Som du nämner i din fråga vill din man inte skilja sig, det betyder att du får göra en ansökan om skilsmässan till tingsrätten. När makarna inte är överens om en skilsmässa kommer den vanliga betänketiden enligt Äktenskapsbalken 5 kap 2§ beaktas oavsett om din partner är svensk medborgare eller inte. Detta innebär att rent lagligt tar det sex månader tills skilsmässan går igenom.

Vilka mål får tingsrätten behandla?
Tingsrätten får behandla skilsmässor där den ansökt om skilsmässa bor i Sverige och är svensk medborgare. Under förutsättningarna att du bor i Sverige och är svensk medborgare får tingsrätten behandla en skilsmässoansökan. Eftersom din man inte har ett svensk personnummer så krävs det enbart att ansökan innehåller hans fullständiga namn och hans utländska personnummer. Dock skulle jag råda dig att kontakt närmaste tingsrätt för att säkerställa vilka personuppgifter som krävs för att ansökan ska vara giltigt. Kontaktpersonerna på tingsrätterna är hjälpsamma med vilka uppgifter som krävs för att ansökan ska vara giltig.

Om du är utländsk medborgare
Du kan även ansöka om skilsmässa enligt det landets lagar som du är medborgare i. Detta kan vara en bättre väg att gå om exempelvis ni ingick ert äktenskap i detta landet. En verkställande dom om skilsmässa från detta landet är även giltigt Sverige.

Hoppas du fått svar på din fråga, om du har vidare frågor är det bara att ställa en ny fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare