Hur driver jag in min skuld (regressrätt)?

Hej! Jag har haft ett aktiebolag med en kompis. Företaget gick i konkurs i november 2022. Vi hade ett företagslån via Svea med solidarisk borgen. Efter detta fick jag hem en faktura på skulden, och den var riktad mot företaget. Den skulle vi inte betala, då konkursförvaltaren sa att vi skulle vänta tills Svea skickar en ny faktura som riktar kravet enskilt mot oss. Jag fick sedan hem en faktura som var riktat mot mig. Jag betalade hela beloppet i tron att kompisen också fått en faktura. Därefter ringde jag Svea för att dubbelkolla att jag inte hade fler skulder. Då fick jag veta att fakturan för den solidariska borgen endast skickats till mig, på hela skulden. Jag informerade min kompis att hon var skyldig mig 50% av kravet från Svea. Nu vägrar hon att betala då hon menar på att det var upp till mig att betala hela beloppet och att hon inte har bett mig att göra det. I avtalet står det: Om det finns det flera borgensmän så har dessa normalt ett solidariskt ansvar för Gäldenären. Det betyder att de ansvarar en för alla och alla för en. Det solidariska ansvaret innebär alltså att Svea Bank kan välja att kräva vem som helst av borgensmännen på hela beloppet om gäldenären själv inte betalar. Den borgensman som tvingats att betala hela eller delar av ett lån har alltid regressrätt mot gäldenären. Det betyder att borgensmannen har rätt att från gäldenären kräva tillbaka de pengar borgensmannen har betalat till borgenären. Vad ska jag göra för att få tillbaka pengarna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringen

Precis som du nämner och som står i avtalet så innebär solidarisk borgen "en för alla, alla för en". Det innebär att kravet riktas mot en borgensman (i detta fall du) och du har sedan regressrätt mot gäldenären och mot övriga borgensmän (rätt att kräva tillbaka dennes del). Det framgår av 1 kap 2 § Skuldebrevslagen (SkbrL).

Hur gör jag?

Du har regressrätt, en rätt att kräva tillbaka pengarna. Det är viktigt att kunna styrka att du faktiskt har betalt, vilket enklast görs genom att banken har satt en notis om detta på skuldebrevet.

Om du inte själv lyckas att driva in skulden så kan du ta hjälp av kronofogden. Du ansöker då om betalningsföreläggande. Jag bifogar en länk HÄR, där det står mer utförligt om hur du kan gå tillväga.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare