Hur driva in en skuld från Thailand?

min polare och hans brud lånade 4000kr för 2 år sedan, jag har fått tillbaka hälften men nu har han flyttat till thailand och är helt omöjlig att få tag i vad kan jag göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du driver in resterande del av skulden från din vän.

Först och främst ska framhållas att det, för att kunna söka verkställighet av skuld och därmed driva in den, beror på vilket land det är fråga om och hur regelverket ser ut i det landet. Länder inom EU har ett regelverk som reglerar indrivning av skulder. Vad gäller länder utanför EU däremot, saknas det i stort sett internationella överenskommelser på detta (civilrättsliga område) som rör verkställighet. Jag har inte funnit en överenskommelse mellan Sverige och Thailand på detta område.

När det inte finns en internationell överenskommelse, tillåter ändå lagstiftningen i vissa stater att utländska exekutionstitlar (en slags bekräftelse av skuld) erkänns och verkställs i den egna staten. Denna tillämpning av lag grundar sig på det sedvanerättsliga begreppet "Comity of nations" (hövlighet mellan stater).

Rådgivning

I detta fall skulle jag råda dig att i första hand kontakta en svensk ambassad i Thailand för att se om de kan hjälpa dig komma i kontakt med en lämplig myndighet för erkännande/verkställighet av skuld. Du kan samtidigt få hjälp utav en av våra jurister här på Lawline för att driva ärendet vidare.

Behöver du mer hjälp eller rådgivning av en svensk jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning som är gratis eller boka tid med en jurist:

- Boka tid med en jurist för 1725 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare