FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/09/2020

Hur delas ens tillgångar om man är gift särbo?

Hej!

Jag och min partner (vi är gifta) har beslutat att flytta isär för att leva som särbo. Vi har ett barn som kommer dela sin tid mellan oss.

Hur ser det ut rent juridiskt om jag vill köpa en bostad, medan min partner bor kvar i vår nuvarande hyresrätt? Kan jag ta bolån själv och är det endast jag som äger den nya bostaden, eller räknas det som vår gemensamma egendom iom att vi är gifta? Behöver vi göra någon slags bodelning för att så att säga "separera" våra ekonomier?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bolån kan du absolut ta själv så länge banken beviljar det, så där är det inget hinder att du och din make fortfarande är gifta. Dock när det gäller ägandeskapet till bostaden räcker det inte med att du står som ensam ägare för att det sen i praktiken skulle undantas vid en bodelning. Skulle ni separera utan reglerat något mer skulle bostaden anses som er gemensamma egendom trots att du står på den ensam och din make skulle haft rätt till halva värdet av den. Alla egendomar inom ett äktenskap räknas som er gemensamma som utgångspunkt. För att det ska bli din egna bostad och den inte ska ingå vid en bodelning, så behöver ni upprätta ett äktenskapsförord där ni skriver att det är din enskilda egendom, 7:1 jämte 7:2 ÄktB.

Annars kan ni också som makar göra en bodelning under äktenskapet, i så fall ska den skickas och registreras hos Skatteverket, 9:1 2 st ÄktB. På det sättet reder ni ut era egendomsförhållandena som de ser ut nu, vem som äger vad. Köper ni dock därefter fler egendomar eller tar lån kommer ni att behöva reglera dessa med, som antingen enskilda egendomar eller om ni utelämnar dessa kommer de ingå i en bodelning för det som införskaffats efter er bodelning under äktenskapet.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare