Hur delas arvingar in i de olika arvsklasserna?

Ärver min brors änka när vår far dör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag är ärvdabalken (ÄB). Jag kommer i mitt svar redogöra för arvsklasserna och förklara hur det förhåller sig till din ställda fråga.

Den legala arvsordningen

Arvingarna delas in i tre arvsklasser. De tre arvsklasserna delas upp i bröstarvingar (barn) enligt 2 kap. 1 § ÄB, föräldrar och dess avkomma, alltså syskon, enligt 2 kap. 2 § ÄB samt mor och farföräldrar och deras barn enligt 2 kap. 3 § ÄB. Om en arvinge avlidit, finns en generell rätt för dennes barn att träda in i dennes ställe enligt istadarätten  enligt 2 st i 2 kap. 1-3 § ÄB. Istadarätten begränsas dock till kusiner som då inte träder in i deras föräldrars ställe. Om det saknas legala arvingar och det inte finns något testamente, tillfaller arvet allmänna arvsfonden enligt 5 kap. 1 ÄB.

Vem ärver din pappa?

Du tillsammans med dina syskon kommer ärva din pappa i egenskap av bröstarvingar. Om din bror inte längre lever kommer din brors barn (om han har några) att träda in i hans ställe som arvtagare. Din brors änka har således ingen lagstadgad arvsrätt efter din pappa.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkoma till oss på Lawline.

Md vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare