Hur delas arv mellan syskon?

Om en person inte har barn och inte heller har varit gift men har tre syskon och syskonbarn i livet när hen dör - vem/vilka ärver hen ? Om en person varken har barn , föräldrar i livet eller varit gift men har en syster i livet och brorsbarn - vem/vilka ärver hen ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara dina frågor kommer jag använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Om en person inte har barn och inte heller har varit gift men har tre syskon och syskonbarn i livet när hen dör - vem/vilka ärver hen ?

När man inte har några barn och inte är gift så är det i första hand ens föräldrar som ärver hälften av arvet var(2 kap. 2§ 1 stycket ÄB). Om en av föräldrarna är avliden delar syskonen på den förälderns arvslott, alltså hälften av arvet (2 kap. 2§ 2 stycket ÄB). Det framgår inte i din fråga om någon av föräldrarna lever men om det är så är det endast de som ärver. Om en förälder lever får alltså denne halva arvet medan resterande del delas lika mellan syskonen, om inget av syskonen har avlidit och lämnar barn efter sig. Om ingen av föräldrarna är i livet är det syskonen som delar lika på arvet. (2 kap. 2§ 2 stycket ÄB)

Exempel:

Jag utgår från att arvet är 1 000 000 kronor.

Om det inte finns några föräldrar kvar i livet som delar lika på arvet så delar syskonen lika på det istället. Då ska de tre syskonen få 1/3 vardera. Alltså ungefär 333 000 kronor var. Om ett av syskonen inte är kvar i livet delas det syskonets arv  lika mellan hens barn. (2 kap. 2§ 2 stycket ÄB)

Om det avlidna syskonet har 3 barn delas alltså 333 000 kronor lika mellan dem och de får 111 000 kronor var. (2 kap. 2§ 2 stycket ÄB)

Om en person varken har barn , föräldrar i livet eller varit gift men har en syster i livet och brorsbarn - vem/vilka ärver hen ?

I denna situation kommer jag att utgå från att en bror har avlidit och lämnat brorsbarnet efter sig. Eftersom det i situationen finns två syskon som skulle ha delat på lotten, om de levt, så kommer först systern att ärva hälften av arvet. Sedan kommer broderns del att delas lika mellan hans barn. (2 kap. 2§ 2 stycket ÄB)

Exempel:

Jag utgår från att arvet är 1 000 000 kronor.

Systern och den avlidna brodern skall dela lika. Systern får 50% av arvet, alltså 500 000 kronor.

Anta att den avlidna brodern har fyra barn. Då delas broderns barn på hans arvslott. Barnen får alltså 12,5% var av arvet, 125 000 kronor vardera. (2 kap. 2§ 2 stycket ÄB)

Hoppas du fått ett tillfredsställande svar på din fråga. Om du har fler funderingar och frågor är du välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med en av våra jurister (länk).

Med vänliga hälsningar

Nora ErikssonRådgivare