Hur bör ett avtal om vårdnad se ut för att godkännas av socialnämnden?

Hej!

Jag och pappan till min äldsta son är överens om att jag ska ha hela vårdnaden om sonen, och jag ska nu utforma ett avtal att skicka till tingsrätten. Men hur bör ett sådant vara utformat för att bli giltigt? (Familjerätten kan inte hjälpa till med detta). Jag har skrivit något i stil med "Hela vårdnaden om SONENS NAMN-Personnr ska tillfalla MAMMAS NAMN Personnr" och att vi är överens om detta, och under står två rader med mammas namn och personnr och pappas namn och personnr med plats för underskrift och datum. Räcker det? Bör jag formulera mig annorlunda? Ska man skicka med ett brev på sidan av med bakgrundsinformation?

Lite info är tex att vi har en yngre son som jag haft enskild vårdnad om sedan han föddes( för åtta år sedan, då vi redan var separerade vid födseln). Äldsta sonen har ingen relation med sin pappa och han har inte träffat honom på ca 1,5 år, och innan det träffades de sporadiskt under 3-4 år mot sonens vilja. Bör sådan info bifogas för att beskriva situationen?

Vore väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

När det kommer till avtal om vårdnad finns det vissa formkrav, nämligen att:

- Föräldrarna ska vara överens om innehållet i avtalet och godkänna det

- Avtalet ska vara skriftligt och undertecknat av båda föräldrarna

- Avtalet ska vara så klart och tydligt att det kan verkställas

Socialnämnden ska efter en mindre utredning godkänna eller vägra godkänna avtalet, beslut kan inte överklagas.

Avtalet gäller från den tidpunkt då socialnämnden godkänner det

Utifrån den information du har angett i din fråga verkar det se ut som att de flesta formkraven är uppfyllda för avtalet. Något som är värt att framlyfta här är att det i lagen anges att föräldrar kan få hjälp just med att träffa avtal om vårdnad, boende och umgänge, enligt 5 kap. 3 § första stycket 2 socialtjänstlagen samt 6 kap. 17 a § föräldrabalken. Det jag alltså kan rekommendera dig är att du vänder dig till din kommun med ditt avtal och ber om att få hjälp med eventuella ändringar/tillägg med syfte att senare få avtalet godkänt av socialnämnden. Har du redan gjort detta men känner att du inte fick den hjälp du behövde så kan jag starkt rekommendera att du bokar tid med en av våra duktiga jurister! Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare